20-08-2019

Edguy - Superheroes
Jaar van release: 2005
Edguy - Superheroes
Een tour over de hele wereld kan vermoeiend zijn, ook als Nederland daarbij vergeten of genegeerd wordt. Daarom is het des te opvallend dat Edguy al anderhalf jaar na de release van het Hellfire Club album een heel nieuw album bij elkaar geschreven heeft. De aanpak is hetzelfde als de vorige keer: Eerst een EP met exclusieve nummers die niet onder moet doen voor het album, een paar maanden later pas het album zelf. Kom maar op, zou ik zeggen.

Ook de singleformule wordt gehandhaafd. "Superheroes" is een kort nummer met heavy riffs, door de basgitaar gedragen coupletten en een aanstekelijk meezingrefrein. Verrek, met die omschrijving lijkt het "King Of Fools" wel. En stiekem is dat ook wel een beetje zo. 't Nummer staat er twee keer op, de albumversie en een 'epic version' waar op Tobias Sammet na de hele band is vervangen door een strijkorkestje.

"Spooks In The Attic" en "Blessing In Disguise" zijn respectievelijk een erg herkenbare Edguy-rocker en dito ballad. De wenkbrauwen gaan pas weer verwonderd omhoog als "Judas At The Opera" van start gaat. Het zijn niet zo zeer de gastzang van Michael Kiske - we zijn inmiddels wat van hem gewend - of de typische twinleads, maar voornamelijk de Queenarrangementen zijn erg smaakvol. Verwondering ook dat de serieuze Kiske een kreet als "Where's the chef to make peacock-fillet steak" door z'n strot krijgt. Ten slotte horen we nog een redelijk natuurgetrouwe interpretatie van Magnum's "The Spirit".

Het is een wat lauwig praatje geworden. Hoewel "Superheroes" nog best leuk klinkt mag het allemaal wel ìets scherper en origineler. Maar wie weet, "Hellfire Club" bleek ook leuker dan de voorgaande EP "King Of Fools".

1. Superheroes
2. Spooks In The Attic
3. Blessing In Disguise