22-05-2019

Callenish Circle - [Pitch.Black.Effects]
Jaar van release: 2005
Label: Metal Blade Records
Callenish Circle heeft zich duidelijk geen moeite bespaard om van deze vijfde plaat een klein meesterwerkje te maken: een vette productie, doordachte en goed geproduceerde songs en een tot het detail afgewerkt product. De cynicus zal wel zeuren dat [Pitch.Black.Effects] meer van hetzelfde is, maar dat zal ik dan maar direct ontkennen. Terwijl vele bands vervelen met voorspelbare combinaties van death en thrash leveren de Nederlanders telkens toch weer een sprankelende hybride af met een iets andere nasmaak. Op het vorige album werkt er geflirt met trage doomy stukken en deze keer wordt er geëxperimenteerd met elektronica.

De up-tempo nummers met kenmerkende structuren worden verrijkt door samples en allerhande machinaal klinkende effecten, vlotte gitaarsolo’s en innovatieve intermezzo’s. CC klinkt typisch CC maar toch ‘anders’. En met ‘anders’ bedoel ik moderner, strakker en transparanter. De krakers deze keer zijn het vlotte ‘This Day You Regret’ en het opzwepende ‘Guess Again’ maar ook het experimentele darkwave-achtige ‘Schwarzes Licht’ en de outro ‘Pitch Black’ gooien hoge ogen.

Callenish Circle blijft één van de weinige Nederlandse bands (samen met labelgenoten God Dethroned) met echte internationale potentie doordat ze een zeer ruim publiek aanspreken én altijd kwaliteit afleveren. Een applaus voor het gehele team dat van [Pitch.Black.Effects] een aanrader maakte. In het bijzonder mogen songschrijver Ron Tyssen, zanger Patrick (klonk nog nooit zo gevarieerd), producer Gail Liebling (verantwoordelijk voor de elektronica-invloeden?) en de befaamde mixer Tue Madsen wel eens in de bloemetjes worden gezet. De echte fan kijkt het best uit naar de gelimiteerde digipak met extra dvd waarop een concert en interviews terug te vinden zijn.

1. This Day You Regret
2. Ignorant
3. Behind Lines