Machine Head - Elegies (dvd)
Jaar van release: 2005
Label: Roadrunner Records
Machine Head - Elegies (dvd)
Na vijf studio-albums en een live-schijf werd het ook voor Machine Head tijd om zich aan livebeelden te wagen. In 2003 verscheen het album Through The Ashes Of Empires, en daarna ging de band voor een maand of 20 op tournee (waarbij ook Nederland diverse keren werd bezocht). In december 2004 speelde Machine Head in London, waar deze Elegies dvd is opgenomen.

Om te beginnen staat er dus een concert op deze dvd. Wie er in Tilburg of Amsterdam bij was in 2004 kreeg volgens mij bijna dezelfde setlist voorgeschoteld, wat deze dvd voor de fans die bij een van die shows waren extra leuk maakt. De band is in vorm, en staat energiek op het podium, zelfs na meer dan een jaar touren. De live sfeer wordt goed weergegeven. Een paar zaken zijn wel wat storend aan het concert. Zo staan de rode lampen volop aan; je zou haast denken dat het concert op de Wallen was. Ook zijn sommige gebruikte camera's duidelijk niet bedoeld voor dit soort opnames, want af en toe ziet alles er erg korrelig uit. De close-ups zijn vaak dan weer wel erg scherp, maar bij de beelden van verderaf valt de kwaliteit vaak toch wat tegen. En het geluid kraakt soms wat. Nu kun je zeggen: het is live, het geluid is niet perfect. Klopt, maar in dit geval ligt het niet aan de mix.

De setlist is wel goed gekozen. Vijf nummers van het laatste Machine Head album (Seasons Wither staat op de Amerikaanse versie van het album), drie van hun fenomenale debuut Burn My Eyes, en de rest komt van de drie albums er tussen. Gek genoeg ontbreekt het nummer Elegy, waar de dvd toch enigzins z'n naam van heeft. Waar de band een fout maakt, is door op enkele plaatsen tussen de nummers door "backstage" beelden van de tour te laten zien. Je ziet dan wat gekkigheid van wat de band doet voor en na de optredens. Dit verstoort dus heel het concert-gevoel. Gelukkig is er de mogelijkheid om alleen het concert te bekijken, zonder deze stukjes.

Ook staat er nog een vrij interessante en openhartige documentaire over het Through The Ashes Of Empires-album op de dvd. Het gaat voornamelijk over de problemen die de band had na het Supercharger-album. Ze verlieten hun label Roadrunner, maar konden daarna niet aan de bak bij andere labels. Leuk dat je bassist Adam Duce ziet zonder baard, en dat de Amerikaanse tak van Roadrunner eigenlijk zegt dat ze een fout gemaakt hebben door de band te laten gaan (helaas zeggen ze dit niet letterlijk). Enkele videoclips van het laatste album ronden inhoud van de dvd af. Hierbij heb je ook de mogelijkheid om te zien hoe de clips tot stand gekomen zijn.

1. Intro
2. Imperium
3. Seasons Wither