Fear Factory - Transgression
Jaar van release: 2005
Label: Roadrunner Records
Fear Factory - Transgression
Fear Factory was in de jaren negentig een toonaangevende metalband. De laatste jaren is er echter de klad in gekomen met ‘Digimortal’ als absoluut dieptepunt. Het vele experimenteren met verschillende sounds deed toch enige afbreuk aan de reputatie van deze Amerikanen. Toen gitarist Dino Cazares opstapte leek het einde te naderen. In plaats daarvan wisselde Christian Olde Wolbers zijn bas in voor een gitaar en op de eerste plaat met de Belg op de zessnaar ging het zowaar weer de juiste richting in. Anderhalf jaar na ‘Archetype’ volgt alweer het volgende Fear Factory-album: ‘Transgression’.

De eerste helft van ‘Transgression’ herinnert ons aan de eerste plaat zonder Dino Cazares, ‘Archetype’. Harde, maar makkelijk in het gehoor liggende nummers als ‘540.000 Degrees Fahrenheit’ en de titeltrack sluiten naadloos aan op het eerdere werk van deze band uit LA. Zanger Burton C. Bell wisselt zijn ruige zang regelmatig in voor, door echo’s doordrenkte, heldere vocalen wat een heerlijk resultaat tot gevolg heeft.

Pas vanaf het duistere ‘Echo Of My Scream’, waar heel wat synthesizer-geluiden in voor komen, wordt er volop geëxperimenteerd. Juist die nummers zijn het die bij mij minder in de smaak vallen. Er zit veelal te weinig pit in en ‘Supernova’ lijkt zowat een popsong en heeft meer weg van een rustig Foo Fighters nummer dan van een traditionele Fear Factory-song. Verder staan er twee covers op ‘Transgression’, te weten ‘I Will Follow’ van U2 en Killing Joke’s ‘Millennium’. Die laatste klinkt best goed dankzij de zware gitaarpartijen, maar waarschijnlijk is ‘I Will Follow’ te bekend en is het daardoor moeilijk Bono’s verschijning niet voortdurend in te beelden. Afsluiter ‘Moment Of Inpact’ sluit weer beter aan bij de eerste vijf tracks.

Op de bijgeleverde dvd staat nogmaals de volledige tracklist (zonder beelden), ‘The Making Of’ plus de videoclips van ‘Transgression’, ‘Spinal Compression’ en ‘Moment Of Impact’.

Christian blijkt eens te meer een waardige opvolger van Dino en het gitaargeluid heeft gelukkig niet te veel geleden onder het vertrek van laatstgenoemde. Ook hardhitter Raymond Herrera komt goed uit de verf en zijn inbreng is prominent hoorbaar. Fear Factory bewijst dat ze hun trucje nog niet verleerd zijn, maar de experimentele passages geven ‘Transgression’ helaas geen extra waarde.

1. 540.000 Degrees Fahrenheit
2. Transgression
3. Spinal Compression
4. Contagion
5. Empty Vision
6. Echo Of My Scream
7. Supernova
8. New Promise
9. I Will Follow
10. Millennium
11. Moment Of Impact

Reviewer: Edo
Toegevoegd: 5 september 2005

Meer Fear Factory:

Fear Factory - Transgression
Reactie van Laus op 05-09-2005 om 15:42u

Heb toch een aantal keer geluisterd nu maar ik ben er nog niet uit hoe ik hem vind. Vergelijkend met Archetype vind ik hem gevoelsmatig toch wel tegenvallen. Maar misschien moet ie nog groeien. Ik mis wat beleving en impact bij de heren. Juist de aggressie die daardoord ontstond op eerdere platen was zo gaaf. De cleane zang klinkt nu soms net alsof ie door een telefoon zingt. Dat is wel erg jammer want op Demanufacture/Obsolete en Archetype kan die kerel zo heerlijk galmen. Toen ik het eerste nummer opzette schrok ik echt van de zang. I will follow vind ik persoonlijk in ieder geval een dieptepunt. Het origineel is zoveel beter. Ze proberen dit nummer als het origineel te laten klinken ipv als FF. Dat deden ze met School duizend keer beter.

Fear Factory - Transgression
Reactie van Harry zonder Baard op 05-09-2005 om 22:41u

Dude, je vergeet New Promise helemaal. Weet je wel niet hoe gaaf dat nummer is. Die opbouw etc, zeker 1 van de betere nummers van de cd ook al is het niet echt een lekker stevig Fear Factory nummer. Ik vind de cd denk ik zowaar beter als Archetype ondanks dit album zeker een heel stuk experimenteler is. Verder vind ik een score van 80 terecht. Demanufacture en Obsolete zullen moeilijk overtroffen kunnen worden, toch is dit een erg gaaf album.

Fear Factory - Transgression