• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Suffocation - Human Waste (re-release)
Jaar van release: 2005
Label: Relapse records
Suffocation - Human Waste (re-release)
Suffocation behoeft wat mij betreft geen introductie. Normaal gesproken ben ik de beroerdste niet en stel ik een band zonder meer even aan u voor, maar inzake Suffocation is een verdere inleiding geheel overbodig. Want ik kan u nu wel gaan vertellen dat Suffocation, ons inmiddels al 15 jaar van dienst, waarschijnlijk wel de grootste en bekendste USDM-band is en deze flag met de grootste zorg en toewijding voortdraagt, dat Suffocation die ene band is waarvan de bassgitaar uw maag en darmen genadeloos tegen uw buikwand aan laat beuken en dat als u laatst verdwaasd bent thuisgeraakt van een avondje herrie met gebroken ribben, een hernia en een whiplash, u waarschijnlijk de show van Suffocation in de Goudvishal hebt bijgewoond. Maar ik vertel u bij nader inzien helemaal niets. Suffocation is namelijk een band waar ieder zichzelf respecterend (death) metalliefhebber van gehoord moet hebben en branden in een vat aminozuur doet u, als dat niet het geval is.

Dus veel belangrijker dan een totaal nutteloze intro, die u dus ook niet zult krijgen, hoe hard u er ook om smeekt, is het nieuws dat Suffocation onlangs met de re-release van hun eerste EP "Human Waste" op de metalmarkt is gekomen. Relapse Records, het label waar de band als eerste aanmeerde vond het waarschijnlijk tijd voor een flinke duik in het verleden. In 1991 bracht Suffocation via Relapse al de eerste versie van "Human Waste" uit (waarmee "Human Waste" ook meteen het eerste werd wat Suffocation middels een label heeft geregeld) en anno 2005 slaan de twee grootheden de handen weer ineen om wederom hetzelfde resultaat te bereiken en nostalgische tijden een nieuw leven in te blazen. Hoewel, helemaal hetzelfde is het resultaat echter niet, want zoals op vrijwel elke re-release kunnen we ook van Suffocation een klein extraatje verwachten. De kers op de taart. En in geval van Suffocation zijn het er maar liefst 2.

De titeltrack van "Human Waste" was al in 1991 afkomstig van de in eigen beheer uitgebrachte demo "Reincremation". "Reincremation" telt 3 nummers in totaal dus logisch was ook de keuze om de resterende 2 nummers, te weten "Involuntary Slaughter" en "Reincremation", als bonus aan de heruigebrachte "Human Waste" toe te voegen. Zo gezegd, zo gedaan en inmiddels prijkt dus de gehele demo (in de juiste nummervolgorde nog wel) op de nieuwbakken gouwe ouwe "Human Waste". Het demogeluid hoor je er nog wel aan af, maar ach, het is geen rampzalig voorkomen, gelukkig, en bovendien kan ik nu wel andere dingen verzinnen om over in te zitten. De toevoeging van deze demonummers is een leuk cadeautje voor de Suffocationfans en dus zeggen we netjes "dankjewel".

Voor de rest is deze versie van "Human Waste" niet veel anders dan de originele. Nog steeds even knuppelend, agressief, overweldigend en retesnel. De kenmerkende bass en gitaren voeren een behoolijke boventoon zodat men Suffocation onmiskenbaar uit duizenden weet te herkennen en ook de drums en de inmiddels vertrouwde vocalen van Frank Mullen (jawel! Vanaf het begin al van de partij.) storten u tegemoet zodra dit muziekwerkje de vrije loop krijgt.
Geen verplichte aanschaf voor diegenen die "Human Waste" al hebben, wel leuk voor erbij als uw baas plots een gulle bui heeft gehad. Maar is de plek van "Human Waste" in uw rekken nog altijd een lege plek...nou....dan zou ik maar verdomde vaart maken!

1. Infecting The Crypts
2. Synthetically Revived
3. Mass Obliteration