20-08-2019

Under Eden - The Savage Circle
Jaar van release: 2005
Label: Black Lotus Records
Under Eden - The Savage Circle
Black Lotus Records is het meest wisselvallige label dat ik ken. Volgens mij werken daar twee personen op de aanwerfbalie. Aanwerver X heeft gevoel voor smaak en tekende Chris Caffery, Infernäl Mäjesty, Nightfall, Thou Art Lord en Thanatos. Dan is er nog medewerker Y die de trotste eigenaar is van een hoorstoornis, smakeloosheid en idiote kwinkslagen. Hij zorgde ervoor dat bands als Velocity, Sarissa, Olethrio Rigma en The Aerium een contract kregen.

Zijn nieuwste ‘aanwinst’ is Under Eden en komt uit modderstaat Minnesota . Meneer Y beloofde ons nog dat dit de nieuwe Amerikaanse hoop is in het deathmetalcoregenre, er een ideale mix is gevonden tussen het Amerikaanse en Zweedse geluid én dat het geheel is weergegeven is een massieve rauwe Hatebreed-achtige productie. Waanideeën heeft hij dus ook al.

Het kwartet speelt gewone melodieuze deathmetal. Met ‘gewone’ bedoel ik matig en vooral saai. Niet alleen het geschreven materiaal laat te wensen over, ook de productie is erg rommel en enkel de gitaristen McAtee (familie) houden de eer nog een klein beetje recht. Drummer Fetzek is een erg matige drummer die heel vaak de mist in gaat en zijn drumgeluid is veel te hard ingemixt zodat enige kans op luisterplezier direct de kop wordt ingedrukt. Een andere storende factor zijn de matige zangpartijen (matige melodieuze grunt, heel matige diepe grunt en een vreselijk cleane zeurstem) zodat je ‘The Savage Circle’ maar beter links (rechts is ook goed, politieke correctheid voor alles) laat liggen.

1.Six feet under Eden
2.Creation defies creator
3.Zealot