• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Neuro-Visceral Exhumation - The Human Society Wants More Gore
Jaar van release: 2004
Label: Sonic Death Records
De samenleving gaat tegenwoordig steeds extremer. Nou wil ik niet een als een oud wijf vanachter de geraniums klinken, maar een ieder die al wat jaartjes meedraait kan deze ontwikkeling gewoonweg niet verdringen of vermijden. Ik bedoel, 10 jaar geleden, om maar eens een zijstraat te noemen, kon je je fiets nog eens onbeheerd achterlaten tijdens een boodschapje, was Big Brother nog bij lange na niet uitgevonden en waren (jonge)mannen die hun edele delen aan minderjarige miepjes middels de webcam tentoonstelden al helemaal niet in 't vizier.
Nee, het is een feit, mensen rekken bepaalde grenzen hedendaags wel een verdomd eindje uit de (goede?) richting.

Vreemd genoeg gaan diezelfde mensen de muzikale bloedbaden vaak met een grote bocht uit de weg. Hetgeen wat jammer is want juist de muzikale aspecten van het leven bieden vaak een doeltreffende doch vreedzame oplossing; geniet van horror, perversiteiten en geweld zonder er een ander mee te schaden, nouja, eventueel geluidsoverlast even niet meegerekend. Maarja, als dát nou de hele wereld was...

In ieder geval treedt de Braziliaanse Neuro-Visceral Exhumation de gore-liefhebbers met grote stappen tegemoet en anticipeert met hun laatste schijf raak op de door mij al vermelde ontwikkelingen. Een album dat, heel toepasselijk, "The Human Society Wants More Gore" heet. Blijkbaar hebben ook deze mannen oogkleploos toegekeken naar de gang van zaken om zich heen en hebben ze zo onder het motto "u vraagt, wij draaien" een zeer doelgericht plaatje in elkaar gezet. Roomservice is het bijna, bediening op de wenken van een perverseling. Dus doet u mij een lol, houdt uw snikkel binnenboord en uw webcam uit, grijp dit muziekstukje en leef u uit. Of liever gezegd, laat u uitleven.

Op het eerste gehoor levert "The Human Society Wants More Gore" slechts een pot zieke teringherrie. Eigenlijk niet anders dan dat we van goregrind gewend zijn, maar dan sneller, bruter, extremer, agressiever en bloederiger. Een brei van ruis, gebulder, geknor, gebraak, geram, getrommel en gezaag vormt een klont (een klont? Een blok!) geluid waarin enige defenitie totaal ontbrekende is. Vooral zeer geschikt heerlijk om de buren er even flink mee te pesten, evenals uw eigen zenuwen, als u niet uitkijkt, overigens.
Maar luistert u beter dan zult u wel degelijk structuur, een oorsprong en een doel in deze cd ontdekken. Het vergt een wat luisterkunde en inlevingsvermogen, maar het is er toch echt. Want meer dan een simpele plaat waar de ingewanden van af lijken te vliegen is "The Human Society..." een album met een verborgen boodschap (let u ook over op de cover?). Als antwoord op de veelgestelde vraag naar de negatieve doch kleurrijke kanten van onze samenleving pompt Neuro-Visceral Exhumation hun plaat vol gruwels, douwt deze gruwels de vragers door de strot en trekt vervolgens de wenkbrouwen op. "Satisfied now?" Deze cd is een boodschap aan alle mensen die zich op wat voor manier dan ook in onrein willen wentelen. Welnu, dit is dé legale manier voor al uw perversiteiten. Laat dit niet links liggen.

Natuurlijk heeft "The Human Society...." naast een inhoudelijke ook nog een technische kant waar ik eigenlijk gauw doorheen raak. Ik heb namelijk zelden zulke goede grind mogen genieten. De nummers lijken in de eerste instantie 1 grote puinhoop van vlees, botsplinters en etterende wonden maar zijn ondertussen behoorlijk goed gearrangeerd. Het geluid en tempo (voornamelijk doorgallen, dat begrijpt u zeker wel...) spelen uitstekend in op de gekozen thematieken en sferen die van leguber naar homoristisch (luister maar bijvoorbeeld eens naar het nummer "Stabbing Cranial Tumours") naar kritisch en bijtend overspringen en de productie is eveneens zeer bevredigend. Lekker lomp waar het lomp moet zijn, scherpe (vlijmscherpe!) randen en blubberende klanken maken deze cd tot een puik staaltje teringherrie.

Dus de eerstvolgende keer als slachtingdrang, necrofilie of sadisme u naar de keel vliegt weet u wat er uit de medicijnkast gehaald dient te worden!

Tracklist
1. Hang Em On Their Guts