18-08-2019

Oliver Hartmann - Out in the Cold
Jaar van release: 2005
Label: Frontiers Records
Oliver Hartmann - Out in the Cold
Oliver Hartmann heeft de afgelopen jaren vooral bekendheid verworven als zanger van de uitstekende progressieve power metalband At Vance (tot aan het album Only Human), maar ook via zijn werk voor de rock-opera’s Avantasia en Genius. Met dit solo-album slaat de zanger echter een heel andere, minder voor de hand liggende weg in. De twaalf nummers op Out in the Cold vertonen namelijk nauwelijks raakvlakken met At Vance. In plaats van stevige, met het nodige instrumentaal geweld gespekte power metal krijgt de luisteraar kalme, melodieuze en vooral goed in het gehoor liggende rocknummers voor zijn kiezen.

Opener Alive Again is al meteen één van de hoogtepunten van het album. De zanglijnen van Hartmann zijn geweldig en blijven al onmiddellijk hangen, evenals de gitaarriffs. Het opzwepende en vrolijke karakter van deze opener staat in schril contrast met het hier op volgende titelnummer, dat door de subtiele orkestrale melodieën en de emotionele zang een trieste sfeer weet op te wekken. Met Brazen levert Hartmann zelfs een bijzonder verrassende cover van Skunk Anansie af, die duidelijk is gekozen vanwege de zanglijnen in het refrein, die Hartmann de kans geven het beste van zichzelf te tonen. Ook het aanstekelijke What If I mag tot de betere nummers op Out in the Cold gerekend worden.

Jammer genoeg zijn echter niet alle nummers van dit hoge niveau. Zo komt de ballad I Will Cary On net iets te gezapig over om de aandacht vast te houden en ook het voortkabbelende The Journey is nu niet bepaald een nummer dat ik nog regelmatig zal draaien. Op twaalf nummers is dat echter een vrij klein percentage mindere nummers, waardoor Out in the Cold al met al toch een bijzonder aangenaam album is geworden, dat bovendien heerlijk weg luistert.

1. Alive Again
2. Out In The Cold
3. Brazen