• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Iced Earth - Gettysburg (1863) (dvd)
Jaar van release: 2005
Label: SPV / Steamhammer Records
Iced Earth - Gettysburg (1863) (dvd)
Na 20 jaar in "the business" werd het ook voor Iced Earth eens tijd voor een dvd. Het laatste album van deze Amerikanen, het vorig jaar verschenen The Glorious Burden, was eens niet gedoopt in fantasy, maar stond bol van de historische thema's. Het pronkstuk op dat album is ongetwijfeld het 30 minuten durende Gettysburg (1863), wat gaat over de slag bij Gettysburg, in de Amerikaanse burgeroorlog. Bandleider en geschiedenisfanaat Jon Schaffer besloot om rond dat nummer een complete dvd uit te brengen. Wat zeg ik? Het is zelfs een dubbel-dvd geworden.

Op dvd 1 vinden we het eerdergenoemde Gettysburg (1863), wat bestaat uit drie losse nummers. Op cd al geweldig, en nu ook nog eens in een Dolby Digital 5.1 mix. Dat is genieten geblazen natuurlijk. Naast de "metal mix" van het nummer staat er ook nog een "orchestral mix" op. De eerste zou de nadruk leggen op de gitaren, de tweede op het orkestrale deel. De verschillen zijn hoorbaar, maar toch minder nadrukkelijk aanwezig dan onderstaande had gehoopt. Ok, de orkestrale stukken zijn in de tweede mix meer op de voorgrond, maar het verschil met de metal mix is niet wereldschokkend. Tijdens deze 30 minuten krijg je overigens geen live beelden of studio beelden te zien, maar worden beelden van het slagveld getoond. Oude foto's, landkaarten, vlaggen, en computeranimaties brengen het geheel wat tot leven. Spannend om naar te kijken is het jammergenoeg niet. Wel weer leuk is de optie om de songtexten in beeld te zetten.

De eerste schijf wordt aangevuld met een 80 minuten durende documentaire over de slag bij Gettysburg. Schaffer en slagveld-gids Ted Gajewski vertellen wat er precies gebeurd is, wie de hoofdrolspelers waren, en waarom het bij Gettysburg plaats vond. Het is geen flitsende documentaire zoals je van Discovery gewend bent, maar toch vrij interessant (mits je natuurlijk geïnteresseerd bent in het onderwerp). Ook staat er een 17 minuten durend interview op met Jon Schaffer, waarin hij vertelt over z'n winkel Spirit Of '76, waar hij allerhande oorlogsminiaturen en afbeeldingen verkoopt. Een slideshow van foto's van Gettysburg en een trailer voor de dvd ronden de schijf af.

Op de tweede schijf staan de videoclips voor When The Eagle Cries en The Reckoning, beide van het The Glorious Burden album. De band heeft naar verluid ook nog een clip opgenomen voor het nummer Declaration Day, maar waarom die er niet op staat is me een raadsel. Een 55 minuten durend interview met Jon Schaffer is het hoofditem van disc 2. Schaffer wordt hierin geïnterviewd door Mark Briody (Jag Panzer gitarist, die ook de dvd heeft samengesteld). Diverse anekdotes komen voorbij, en Schaffer beantwoordt de vragen in zijn eigen stijl (af en toe dus vrij arrogant). Fans komen in ieder geval diverse nieuwe dingen te weten.

Voor wie is deze dvd nu eigenlijk bedoeld? Op de infosheet die ik erbij kreeg stond nadrukkelijk dat de dvd eigenlijk gericht is op de Verenigde Staten, om de jonge fans wat meer van hun eigen geschiedenis bij te brengen. Toch komt de dvd ook in Europa uit, voor de Europese fans.

Als je een normale dvd verwacht over de band, dan kom je toch wat bedrogen uit. Wil je als Iced Earth fan meer weten over de slag bij Gettysburg, dan is deze dvd zeker de moeite waard.

Reviewer: Tonnie
Toegevoegd: 24 mei 2005