21-09-2019

To/Die/For - IV
Jaar van release: 2005
Label: Spinefarm Records
To/Die/For - IV
Het vierde album van To/Die/For valt toch maar magertjes uit. Zanger Jape en gitarist J.P. hebben de overige bandleden de deur gewezen en hebben vier vervangers aangetrokken. Muzikaal is er echter niets veranderd en speelt de groep nog steeds de "toegankelijke gothicrock" kaart uit. To/Die/For heeft op "IV" echter matige kaarten gekregen en heeft geen één troef achter de hand. Een kaartspel dat de concurrentie niet kan verliezen.

Het begint allemaal nog hoopgevend met de gitaarsolo's in "This World Is Made For Me" en het sfeervolle "Lies (for Fools)", maar daarna krijgen we een onaangename coverversie van de bekende U2 klassieker "New Year's Day". Het origineel zal voor mij nooit meer goed klinken. Ze doen nog wel hun best om deze scheve schaats recht te trekken door rond te strooien met 80's invloeden, maar de composities missen telkens iets. Positief verrassend zijn de speelse Sentenced-invloeden, maar dat wordt dan weer teniet gedaan door de zanger die, ondanks zijn ervaring, er toch meermaals naast zit en hij zal ook nooit een grote dichter worden. En dat ze die kwijlende slet die op de achtergrond staat te kreunen (ze zal vast de zanger pijpen in ruil voor haar aanwezigheid) ook maar buitenschoppen.

Voorganger "Jaded" insinueerde nog dat To/Die/For een potentiële topgroep was, maar dan zullen ze zich eerst moeten herpakken. Als zielverwant Beseech op haar komend album de joker inzet dan mag T/D/F voor mij de kaarten neerleggen. Toch nieuwsgierig? Beluister de eerste drie albums dan maar.

1. Autumn Forever
2. This World Is Made for Me
3. Lies (for Fools)