• Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Tool - Ænima
Jaar van release: 1996
Label: Zoo Entertainment
Tool - Ænima
Hoe klinkt perfecte muziek? Antwoord: Niet, want dat bestaat niet. Ondanks deze algemene wijsheid komt Tool's "Ænima" toch akelig dicht in de buurt. Na het fantastische "Undertow" was de vraag hoe het verder moest, hoe overtref je zo een plaat? Wel, Tool toont ons ongeveer 75 minuten lang hoe het moet. Ze gebruiken alle mogelijke elementen uit de rock van de voorbije 25 jaar om een unieke en eigenzinnige klank te verkrijgen. We horen epische nummers ("Eulogy", het mooie "Pushit" en verbluffende afsluiter "Third Eye"), oosters getinte nummers("Forty Six & 2") die rocken zoals de beesten, en een gehele hoop experimentele, korte tracks ("Cesaro Summability" en "Intermission").

Wat opvalt is dat elk instrument een plaats krijgt om te schitteren, terwijl alles toch klink als een echte band. Luister naar het fantastische drumwerk op "Ænema" en "Hooker with a penis", de geniale baslijnen van nieuwkomer Chancellor op "Forty Six & 2" en de scherpe, overdonderende gitaar van Jones tijdens nummers zoals "H." en "Stinkfist".

Maar het messt opvallende is toch wel zanger Maynard. Hoor hoe hij van een zachte melodie overgaat in een keiharde zang("Stinkfist") of hoe hij fluistert om daarna zeer melodisch uit te halen("Pushit"). Ook zijn teksten zijn van een niveau zelden gezien in de pop-en rockwereld. Een greep uit de liedjes:
"...Some say a comet will fall from the sky, follow by meteor showers and tidal waves..."
"...There's no love in fear. Standing at the hole again. With hands around my back again..."
"...rising up, and wiping the webs and the dew from my withered eye..."

Al wie Tool kent, zal met mij eens zijn dat dit een zeer fijne cd is, en wie hen nog niet kent, ga deze beluisteren en wees overdonderd. Hoor hoe goed rockmuziek kan zien. Wanneer iemand tegen je zegt, dat rock simpel en gewoon is, laat hem dan even dit horen. Wedden dat hij zijn mening bijschaaft?

1. Stinkfist
2. Eulogy
3. H.
4. Useful Idiot
5. Forty Six & 2
6. Message to Harry Manback
7. Hooker with a Penis
8. Intermission
9. jimmy
10 Die Eier Von Satan
11 Pushit
12 Cesaro Summability
13 Ænema
14 (-) ions
15 Thrid eye

Reviewer: Tim Cunningham
Toegevoegd: 18 december 2001

Meer Tool:

Tool - Ænima
Reactie van Een_Metalfan op 18-12-2001 om 21:21u
Score: 100 / 100

Super plaat!!!

Tool - Ænima
Reactie van laus op 18-12-2001 om 22:11u
Score: 100 / 100

inderdaad... geniaal. live ook trouwens.

Tool - Ænima
Reactie van Een_Metalfan op 20-12-2001 om 19:00u
Score: 100 / 100

Ik heb hem net op staan terwijl ik dit lees, dat is op zich niet zo vreemd. Ik heb Aenima al jaren en toch beland hij minstens 1x per week in me cd-spelertje. Donker en toch toegankelijk voor Pinkpop publiek, en nog muziek maken die je zelf wilt (zucht naar "boybands" als Linkin Park!). Tool is gewoon DE band van mijn leven. Nee, ik hou niet zo van slayer en dat terwij ik nu alleen maar naar bands luister als (Tool Duuhhuuu...) Borknagar, My Dying Bride, Opeth, Solitude Aeturnus, Black Sabbath, Cathedral.

Tool - Ænima
Reactie van Swans op 21-12-2001 om 12:08u
Score: 100 / 100

Ik ben 't er helemaal mee eens dat het een pestpleuris goeie plaat is.....maar kom op mensen....deze plaat is ruim 5 jaar out....de opvolger ligt al een half jaar in de rekken..........beetje achterhaald me dunkt. De hele wereld weet al dat het een klassieker is.....

Tool - Ænima
Reactie van Een_Metalfan op 22-12-2001 om 02:04u
Score: 100 / 100

Swans: omdat het een ouwe plaat is is het niet de moeite om 'm er een review van te maken? bullshit.

Tool - Ænima
Reactie van Violator op 30-12-2001 om 22:36u
Score: 100 / 100

Misschien is een recensie van Lateralus meer op zijn plaats. Er komen de laatste tijd zo ontzettend veel goeie metal- en rockcd's uit. Ik denk dat het verstandiger is als je die recenseert. Neem nou de nieuwe van Sinister, Soilent Green, Pissing Razors, Aeternus, Slayer, Diabolic, Rebaelliun om er maar een paar te noemen. Waarschijnlijk nemen bepaalde mensen je niet meer serieus als je alleen maar ouwe platen bespreekt.

Tool - Ænima