22-07-2019

Time Machine - Evil
Jaar van release: 2002
Label: Limb Music Products
Time Machine - Evil
In deze snelle hapmaatschappij is het niet meer verwonderlijk dat muziekalbums al na een korte periode opnieuw worden uitgebracht. De normale versies zijn nog in elke muziekwinkel te vinden maar toch wordt de plaat in een nieuwe verpakking gestoken, geremastered en worden er een zooi (meestal totaal oninteressante) bonustracks uit een doos van een stoffig zoldertje bij elkaar geschraapt. ‘Evil’ is het voorlaatste album van het Italiaanse Time Machine dat nog maar een dikke twee jaar oud is, maar toch een nieuwe kans krijgt met deze onnodige heruitgave.

Time Machine is een band met een uitgebreide carrière. Al dertien jaren verkennen ze genres als powermetal, heavymetal, progmetal en symfonische metal. Ze brachten in die tijd een zooi cd’s uit met als hoogtepunt de dubbelverzamelaar ‘Hidden secrets: The Best Of’. Ik ben niet bekend met de gehele discografie maar ‘Evil’ is merkbaar één van de beste albums die ze ooit bij elkaar geschreven hebben. Echte goede cd’s herken je aan de sfeer. Het is niet moeilijk om een zooi powermetalnummers bij elkaar te pennen maar om een onaardse mooie sfeer te creëren dan moet je van goede huis komen. In tegenstelling tot de titel hangt er over het gehele album een serene en zelfs hemelse brave sfeer. Mooi!

Naast zes mid-tempo metalnummers met uitstekende zang en veel symfonisch keyboardwerk krijgen we een aantal sfeerversterkende instrumentaaltjes voorgeschoteld. De uitstekende productie en de ‘zalige’ achtergrondkoorzang maken het geheel af. Een uitstekend melodieus album (dat op één been die saaie middenmoot powermetalcd’s verslaat) van een uitstekende band dat terecht nog een kans heeft gekregen. En nu maar wachten op een opvolger van het eveneens fraaie, maar toch iets minder goede ‘Reviviscence’ (2004).

1. Gerona
2. Where's My Heaven?
3. Army Of The Dead