20-09-2019

Endstille - Dominanz
Jaar van release: 2004
Label: Twilight-Vertrieb
Endstille - Dominanz
Duitsers en oorlog... als dat maar goed gaat. Onze buren van Endstille hebben een fascinatie voor oorlog en de nodige vorm van provocatie. In eigen land heeft de band dan ook vaak verwijten gekregen dat ze nazi's zouden zijn. Het hoesje van de nieuwe cd Dominanz spreekt ook niet echt voor politieke correctheid. Er staat de brandende Bismarck op (voor de leek: het grootste Duitse oorlogsschip tijdens WO2). Echter ontkracht de band de aantijgingen van fascisme vrij gauw als men het geheel wat beter onder de loep neemt. De tekst van het titelnummer bevat namelijk de volgende zinsnede (die ook op het shirt te lezen is): "The heaviest weapon for a mislead nation".

Muzikaal is de vergelijking met de oorlog ook snel gemaakt, dit is namelijk de reinste Blitzkrieg. Endstille gaat als een oorlogsmachine tekeer die dood en vernietiging zaait. De parallellen met Darkthrone zijn ook bij dit album niet van de lucht (vooral op het gebied van het gitaarwerk komt dit duidelijk naar voren), maar dan een Darkthrone on speed. Vooral drummer Mayhemic Destructor (hij kan gelukkig beter drummen dan pseudoniemen verzinnen) lijkt het drumstel als een bezetene te mishandelen, ik heb de drums op een album namelijk zelden zo intens bespeeld horen worden. Dit ligt waarschijnlijk mede aan het vrij organische geluid; het moment dat Endstille gebruik gaan maken van triggers is waarschijnlijk net zo aanwezig als het moment dat Geert Wilders moslim wordt. Zanger Iblis snauwt al zijn haat en ongenoegen als een bezetene in de microfoon. Bovendien zit er een lichte distortion over de zang heen die voor een extra hysterisch en ziek effect zorgt.

Het is zeker niet de meest innovatieve blackmetal plaat maar de kwaliteit is van dien hoogte dat ik het iedereen van harte aan kan bevelen. De muziek is ontzettend intensief en men voelt de sfeer van oorlog, verrotting en dood door merg en been gaan. Deze plaat bewijst dat Duitsers en oorlog niet perse een verkeerde combinatie hoeft te zijn en voor een dijk van een blackmetal werk kan zorgen.

1. Dominanz
2. Instinct
3. Conquest is Atheism