• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Bellgrave - My Soul is my Gun
Jaar van release: 2004
Label: Locomotive Music
Bellgrave - My Soul is my Gun
“Locomotive Music, dat zal me wel weer een partij ongeïnspireerde, oubollige power metal worden”, dacht ik toen ik My Soul is my Gun voor het eerst aan mijn cd-speler te eten gaf. Nou, power metal is het in ieder geval niet! Wat voor muziek Bellgrave wél maakt, is heel wat moeilijker te omschrijven. De basis ligt in stevige rock, maar verder lijkt de band zo’n beetje met alle windrichtingen mee te waaien: nu eens nu-metal achtige breaks, dan weer doom-achtige trekjes, en dit alles gecombineerd met sterk heavy metal-gitaarwerk! Voordeel is dat de band hierdoor een vrij eigen gezicht heeft ontwikkeld, maar een ontegenzeggelijk nadeel is de wispelturigheid. Het niveau van My Soul is my Gun is namelijk alles behalve constant te noemen.

Met het uitstekende Cold Bleeding Angel en het daaropvolgende titelnummer begint de band sterk. ‘Sleezy’ gitaarriffs worden hier op sterke wijze gecombineerd met pakkende refreinen en krachtige zang. Frontman Danny klinkt een beetje als Ville Laihiala (Sentenced) die de prozac eens heeft laten staan. Het hoge niveau van de eerste nummers wordt echter niet vastgehouden. Bij nummers als Back in Town, Rattlesnakes Rattle (misplaatste nu-metal invloeden) en Coma-State (slaapverwekkend) begint de brede basis de band parten te spelen, waardoor deze nummers wat fragmentarisch en ongeïnspireerd overkomen. Gelukkig revancheert Bellgrave zich middels pakkende nummers als A Place for Sale (met een erg sfeervol begin), Repayment en My Personal Hate-Song voor die mindere nummers.

Ik blijf dus een beetje met tweezijdige gevoelens achter na het beluisteren van dit album. Aan de ene kant laat de band horen een pot krachtige en overtuigende metal neer te kunnen zetten, maar aan de andere kant lijkt Bellgrave nog te zeer op zoek te zijn naar een eigen geluid om alle ideeën tot goede nummers te kunnen smeden. Hoewel My Soul is my Gun dus nog een beetje alle kanten opvliegt qua ideeën, staan er genoeg goede nummers op om de band in ieder geval eens een kans te geven.

1.Cold Bleeding Angel
2.My Soul Is My Gun
3.Repayment