• Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Acheron - Decade Infernus 1988-1998
Jaar van release: 2004
Label: Black Lotus Records
Acheron - Decade Infernus 1988-1998
De Amerikaanse cult-death metal band Acheron bestaat vijftien jaar en om dat te vieren brengt Black Lotus een dubbel-cd uit met daarop 32 nummers van de albums Rites of the Black Mass (1991) tot en met Those Who Have Risen (1998). Onlangs verscheen het prima nieuwe album Rebirth: Metamorphosing Into Godhood, en met deze compilatie hoopt het label de band weer helemaal actueel te maken.

Naast het bieden van een overzicht van wat de band zoal aan ouderwetse death metal heeft geproduceerd in de jaren '90, vormt Decade Infernus (moet dit niet Decade and a Half Infernus zijn?) ook een mogelijkheid voor death metal fans in achterstandsgebieden om de muziek van Acheron te horen. Een aantal platen schijnen ondanks re-issues moeilijk verkrijgbaar te zijn in bepaalde delen van de wereld. Black Lotus demonstreert over een uiterst zuur gevoel voor humor te bezitten door dat onrecht met een gelimiteerde release van 3000 stuks recht proberen te zetten.
Met zeven nummers van Rites of the Black Mass hoef je het album zelf bijna niet meer te kopen, en dit geldt ook voor Those Who Have Risen (zeven nummers) en Satanic Victory (zes nummers). Wat dat betreft omvat deze compilatie een grondige samenvatting van ruim een decennium aan Acheron releases. De tracks staan in schijnbaar willekeurige volgorde over de twee cd's verspreid, wat betekent dat het contrast tussen het overwegend zware oudere werk en meer recente nummers met keyboards des te meer opvalt. Inmiddels zijn de synths alweer passé, maar luisterend naar die uitstekende combinatie van sferische keyboards en robuuste death metal, hoop ik dat het volgende Acheron album weer terug gaat naar de sound van Those Who Have Risen. Dat is voornamelijk wat ik aan deze compilatie gehad heb.

Voorheen onuitgebrachte tracks en ander bonus-materiaal is niet te vinden op deze plaat. Het is duidelijk dat dit niet zozeer een release voor de fans is, als wel voor nieuwsgierige Acheron-maagden die erom vragen geofferd te worden aan Vincent Crowley en z'n duistere goden. Ook al ben ik al tijden immuun voor zijn voorspelbare antichristelijke geblaat, Acheron blijft een solide band die nog immer eer bewijst aan het oorspronkelijke muzikale death metal concept.

1. Thou Art Lord
2. God is Dead
3. Slaughterization For Satan