Mötley Crüe - Shout At The Devil
Jaar van release: 1983
Label: Elektra Records
Mötley Crüe - Shout At The Devil
Mötley Crüe is de eerste band die ik ontdekt heb door het lezen van een autobiografie. Ik heb het over The Dirt en daar wil ik toch eerst wel wat over kwijt. Dit moet namelijk wel één van de beste boeken ooit zijn. Echt alles wat die lui hebben uitgevreten, komt ruim aan bod. Alle bandleiden vertellen hun eigen verhalen en zelfs oude managers en een ex-zanger mogen hun zegje doen. En de leden van The Crue hebben veel uitgevreten, niet normaal! En ze schamen zich niet om het allemaal te vertellen. Enorm veel drank, drugs en vrouwen, dat was het motto. Elke pagina die je voor je neemt, bevat een verhaal om niet te vergeten. Zo neukte Vince Neil de vriendin van hun toenmalige manager terwijl die buiten de trailer stond te wachten en dat vlak voor hun doorbraak. Of wat dacht je van de bijna-dood-ervaring van bassist/oprichter Nikki Sixx door de vele drugs. Je moet het een keer gelezen hebben, of anders ga je naar de film die op het moment gemaakt wordt.

Ok, over naar de muziek. Als ik The Dirt moet geloven, was de band vooral opgericht om de roem en het geld. Vooral de latere albums werden gemaakt met het oog op hit-singles. Echter, ik denk dat Mötley Crüe met Shout At The Devil nog het meest weg komt bij de metalfans. Het laat een jonge, nog hongerige band horen. Het klinkt allemaal nog duister en het zijn lekker zware gitaar-riffs die we te horen krijgen. Ook al stond men aan het begin van hun succes, toch lijken nummers als Too Young To Fall In Love en het titelnummer gemaakt te zijn voor de stadiums die ze de eind jaren 80 zouden gaan vullen.

Voor de rest zijn het vooral mid-tempo songs met een lekkere groove en aanstekelijke refreinen. Het gaspedaal wordt toch een keertje ingetrapt bij Red Hot en met succes. Ook maakt de soms Rob Halford-achtige zang van Vince Neil de plaat eentje met een metalen randje. Het is dus een lekkere plaat die je prima kunt aanschaffen als metal fan. Want latere platen als Girls, Girls, Girls en Dr Feelgood klinken toch echt als commerciele rock. Alleen jammer van die belachelijke make-up, maar dat was in die tijd blijkbaar stoer.

En dan sluit ik af met een verhaaltje over de titel van het album, uiteraard afkomstig van The Dirt. Tijdens het schrijfproces was Nikki Sixx, samen met zijn toenmalige vriendin Lita Ford, nogal geobsideerd door het occulte. In de eerste instantie was het dan ook de bedoeling om de cd Shout With The Devil te noemen. De platenmaatschappij weigerde echter een plaat uit te brengen met zo'n naam. Het deed Nikki echter niks. Tot er op een gegeven moment rare dingen in zijn huis/krot gebeurden, zoals zwevende vorken en zo. Want dat krijg je als je je met het occulte bezig houd. Dus besloot mr. Sixx om de titel toch maar te veranderen in Shout At The Devil. Hoewel het leven van Nikki Sixx daarna beslist niet opeens over rozen ging. Maar dat kun je allemaal lezen in The Dirt. Ik raad je echt aan dat boek te kopen! Oh ja, en de cd ook.

1. In The Beginning
2. Shout At The Devil
3. Looks That Kill
4. Bastard
5. God Bless The Children Of The Beast
6. Helter Skelter
7. Red Hot
8. Too Young To Fall In Love
9. Knock 'Em Dead Kid
10. Ten Seconds 'Till Love
11. Danger

Reviewer: Rene
Toegevoegd: 27 juli 2004

Mötley Crüe - Shout At The Devil
Reactie van Old Motorheadbanger op 08-08-2004 om 00:29u

Watjesgroep. Luister maar eens naar Nuclear Assault's Buttfuck. Zo dachten metalheads toen over Vince Neil nadat die gozer van Hanoi Rocks omkwam in een ongeval veroorzaakt door een zatte Vince. Die kloot kwam er nog goed vanaf bij de rechter ook. Die gozer heette Nicholas "Razzle" Dingley ( R.I.P. 9 december 1984) Shout at Vince ware een betere titel voor deze softe fluitplaat geweest.

Mötley Crüe - Shout At The Devil