• Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Stan Bush - Language Of The Heart
Jaar van release: 2001
Stan Bush - Language Of The Heart
Hoewel Stan Bush voor veel mensen vrijwel onbekend is, is hij in AOR (Adult Orientated Rock) en melodic rock circuit is een begrip. Zodra je zijn CV voor je neus te zien krijgt, kom je pas achter wat voor kwaliteiten c.q. ervaringen hij heeft. Met het gelijknamige album is hij in 1983 met zijn solo carrière begonnen. Maar dat was pas 4 jaar later dat hij de naamsbekendheid kreeg. Hij bracht dat jaar het melodic rock album 'Stan Bush & Barrage' uit. In England kreeg dit album, van het Engelse hardrock blad Kerrang, het predikaat 'Best Import Rock Album'. Dit album opende de deuren die hij nodig had om zijn carrière op te bouwen. Twee nummers van dit album waren zelf geselecteerd voor de soundtracks. 'The Touch' was de titelsong van 'Transformers: The Movie' terwijl 'Heart vs Head' in de film 'The Wraith' met Charlie Sheen te horen was.

Voor zijn derde album 'Every Beat of My Heart' kreeg Stan hulp van o.a. Jonathan Cain (Journey, Bad English) en Jim Vallance (Bryan Adams, Aerosmith). En in 1996 bracht BMG Europa Stan's album 'The Child Within' uit. Dit album had twee singles, 'Never Wanted To Fall' en 'Til I Was Loved By You', die een Emmy Award voor Best Original Song won. Als zanger heeft Bush zijn medewerking verleend aan grote namen als Alice Cooper, Jefferson Starship en Rick Springfield (Stan was te horen op zijn laatste twee albums). Als songwriter heeft hij zijn bijdrage geleverd aan o.a. House of Lords ('Love Don't Lie') en Quiet Riot ('Slave To Love').

In 2001 kwam Stan terug met zijn nieuwe solo album 'Language of the Heart'. Dit album werd geproduceerd door Curt Cuomo (o.a. Kiss en Eddie Money ). Bush heeft een aantal ervarende muzikanten kunnen verzamelen die op dit cliché rock album hebben meegewerkt, zoals Don Kirkpatrick op gitaar (Rod Stewart, Don Henley, John Waite, Richard Marx), drummer Tom Walsh (America, Tina Turner, Joe Cocker), bassist Trent Stroh (Eddie Money) en Curt Cuomo himself op keyboards. Tommy Funderburk (Boston, Airplay) heeft zijn medewerking als de achtergrond zanger verleend.

Dit album is ver van vernieuwend, maar bevat genoeg lekkere poprock songs ala Bon Jovi en Bryan Adams. Stan is een prima zanger, en met dit album bewijst hij ook een goede componist te zijn. Hij werd hier bijgestaan door Curt die hier ook als co-writer fungeerde. Hoewel de meeste teksten ver van brijlant zijn (lees: standaard), probeert Bush thema's als relatie, pijn en liefde in een goed gecomponeerde muziek te stoppen. Met succes. Nummers als 'What I've Got Is Real', 'Never Stop Writing This Song', 'Like I've Never Lived', 'A Little Thing', 'Language Of The Heart' bevatten mooie zanglijnen. Dit in combinatie met goede composities waardoor die teksten een klein beetje gebalanceerd (lees: geneutraliseerd) worden. Wat kan Stan met dit album verwachten? Zowel de muziek als teksten zijn heel toegankelijk, maar of hij hiermee, met name in Europa en Amerika, nieuwe zieltjes zal winnen, zet ik hier een vraagteken bij. Ondanks dit is dit een aangenaam album voor AOR fans geworden, vooral die Japanners zullen dit schijfje met open armen ontvangen.

Koop deze cd nu bij Bol.com

Reviewer: Jeffry Mulyadi
Toegevoegd: 2 november 2001