• Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46

Knoest - Dag
Label: Ván Records
Knoest - Dag
Knoest is een nieuwe band uit Gelderland. De drie bevriende heren brengen dit jaar hun eerste album Dag uit. De inspiratie komt van wandelingen die het drietal op verschillende momenten van de dag door de omringende natuur heeft gemaakt. Hoewel dit nog maar het eerste album is, zijn er ervaren artiesten te horen. Zanger Joris zingt ook in Nodfyr en heeft gezongen in Wederganger en Heidevolk. Drummer Mink speelt onder andere in Fluisteraars en Galg. Het duo wordt op gitaar versterkt door Harold, bekend van Mondvolland en Bottenkoning. En als je debuutalbum wordt uitgegeven op Ván Records (onder andere Faal, GOLD, King Dude, Svartidauði), weet je dat je iets goed doet.

De albumtitel is erg letterlijk bedoeld, want de vier nummer zijn vernoemd naar de vier kwarten van een dag. Ochtend begint met een ijselijke blackmetalriff. Wat snel opvalt is de stem van Joris. Deze staat vooraan in de mix en is hierdoor een prominent deel van de muziek. Zijn lage stem wisselt tussen opera-achtige zanglijnen en folkzang die doet denken aan zijn carrière in Heidevolk. Daarnaast articuleert hij heel duidelijk, haast overdreven, waardoor het geheel een episch gevoel opwekt. De zuivere stem staat echter in contrast met de black metal en is verder erg uniek. Daarnaast volgt hij de melodielijnen van de muziek niet en staat dus praktisch op zichzelf. Hierdoor is het een beetje love it or hate it. Ochtend is een erg degelijk nummer, waarbij de hardere stukken en de atmosferische passages elkaar goed afwisselen.

Middag begint met een erg naargeestige gitaarpartij die de rillingen over je rug laat lopen. Dit is vooral een midtempo nummer, met hier en daar een hardere passage. Als een wandeling op een koude herfstdag met koude windstoten de inspiratie was voor dit nummer zou dat me nauwelijks verbazen. Joris wisselt opnieuw tussen langgerekte uithalen en snel gezang. De drumpartijen sluiten goed aan bij de muziek. De basdrum ligt lekker in de mix en vult de leegte van de missende basgitaar goed op. De cymbals draaien overuren en vormen een mooi contrast met de doffe trommelbeats. Avond sluit goed aan op Middag en barst na een rustige intro los. De black metal klinkt koud en Joris zingt afwisselend onheilspellend en melancholisch. Richting het einde neemt de muziek toe in intensiteit, waarin vooral Mink zijn ledematen lam speelt.

Tijdens Nacht gaat de band echt tekeer. De intro is dreigend en bouwt erg langzaam op. Stukje bij beetje neemt de muziek toe in intensiteit om uiteindelijk alle registers open te trekken. De drumvellen worden zowaar van de trommels geslagen en de gitaarriffs zijn zo ijselijk dat ze zo door een legendarische Noorse band gespeeld zouden kunnen zijn. De zang is snel en zelfs bijna agressief. Een wervelwind van geluid wordt op je afgegooid en op het hoogtepunt voel je je weer een klein kind dat bang is voor het donker. Vervolgens wordt er steeds geschakeld tussen rustgevende en kalmerende passages die als een soort adempauze fungeren en meeslepende, koude black metal. Uiteindelijk sluit de plaat af met rustig getokkel, alsof de muziek er vrede mee heeft afgelopen te zijn. Morgen begint er immers weer een dag.

Muzikaal is Dag een erg goede plaat. De atmosfeer wordt overtuigend neergezet en in elk nummer is het desbetreffende dagdeel te herkennen. De zang is echter erg afhankelijk van smaak. De uniciteit zal voor sommigen een pre zijn, maar voor anderen een afknapper. Knoest is een erg fijne aanwinst in de toch al rijke Nederlandse blackmetalscene. Met deze plaat onder de arm hebben de ervaren heren een mooi album toegevoegd aan hun al uitgebreide discografie.

1. Ochtend
2. Middag
3. Avond