Bewitcher - Under The Witching Cross
Label: Shadow Kingdom Records
Bewitcher - Under The Witching Cross
Bewitcher is een Amerikaanse blackened thrashmetalband die in 2016 een gelijknamig debuut uitbracht. Met de snelle nummers die snel in je hoofd gaan zitten, bouwde het drietal snel een grote schare fans op. Dit jaar verschijnt het tweede album: Under The Witching Cross. Net als op het debuut zijn hierop de invloeden van klassieke thrash metal en proto-black duidelijk terug te horen, waarbij Venom de belangrijkste inspiratiebron lijkt.

Het drietal brengt ruim een half uur aan catchy thrash metal. Hexenkrieg is hier een goed voorbeeld van. Na een halve minuut tik je al makkelijk mee op de maat en het refrein klinkt na één keer horen al bekend. Het nummer klinkt zo vertrouwd omdat de band veel thrashclichés uit de kast trekt. De track begint met een shreddende gitaarpartij. Deze is agressief tijdens de coupletten, meer groovend tijdens het refrein en er is een basloopje tijdens de bridge. Omdat de compositie verder goed in elkaar steekt, klinkt het niet als een slap aftreksel van de bands uit de jaren tachtig.

Eigenlijk zit het hele album zo in elkaar. De muziek stampt lekker door en is vooral niet te complex. Dit betekent gelukkig niet dat er geen afwisseling in zit. Zo heeft het titelnummer een rustigere passage, waarin de gitaarkunsten van zanger en gitarist Unholy Weaver Of Shadows & Incantations naar voren komen. Het agressieve Rome Is On Fire eindigt met een chant die het Romeinse volk zou moeten vertolken. Afsluiter Frost Moon Ritual is opvallend. Dit nummer van ruim vijf minuten is instrumentaal en laat de kunsten van alle bandleden horen. De compositie is sterk genoeg om niet te vervelen en is een passende, zo niet een beetje typische afsluiter.

Bewitcher heeft een degelijke thrashplaat afgeleverd. De vermakelijke en aanstekelijke nummers zijn vaak te beluisteren zonder saai te worden. Under The Witching Cross is geen baanbrekende plaat, maar dat is ook niet nodig. Het is makkelijk te beluisteren muziek waarbij je al snel een luchtgitaar uit de kast trekt. En dat is soms ook gewoon erg fijn.

1. Savage Lands Of Satan
2. Hexenkrieg
3. Under The Witching Cross