• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Furia - Furia
Label: eigen beheer

Furia - Furia

In België is Furia uit Antwerpen bezig met een snelle opmars in het livecircuit. Niet zo vreemd als je weet dat de band rond gitarist/producer Martin Furia (Bark) bestaat uit gitarist Toon Huet (ex-Bliksem), bassist Jan Rammeloo (ex-Bliksem, ex-Diablo BLVD) en de jonge, getalenteerde drummer Pieter de Ridder (Off The Cross). Wat je van Furia kunt verwachten, is een brute en groovende mengelmoes van thrash en death metal. In het prille begin maakte vocalist Sergei Kraven (Leng Tch’e en Deepshow) deel uit van de band. Vanwege tijdgebrek is hij vertrokken, maar Martin blijkt een uitstekende vervanger te zijn. Sergei zal wel als gastvocalist te horen zijn op het debuutalbum, dat al is opgenomen en eind dit jaar zal verschijnen. Tot die tijd moeten we genoegen nemen met de naamloze ep.

Als producer is Martin bekend van platen als Gruesome Masterpiece van Bliksem, Downfall Of Mankind van Nervosa en de albums van Sisters Of Suffocation. Ook produceerde hij de ongetitelde ep en het debuutalbum Voice Of Dog van Bark. Wellicht is het daarom niet zo vreemd dat Digging My Grave, het oudste nummer van Furia, in eerste instantie overkomt als een zwaardere, brutere versie van Bark. Het stemgeluid van Martin lijkt niet op dat van Ron Bruynseel en de muziek van Furia kan zeker niet als death-‘n’-roll bestempeld worden, maar er zijn toch overeenkomsten. Des te opvallender dat de ep helemaal niet door Martin zelf geproduceerd is. Vanwege tijdgebrek is Yarne Heylen van Project Zero Studio benaderd voor de mix en mastering van de ep.

De muzikale gelijkenis tussen Bark en Furia gaat vooral op bij Digging My Grave en opener Reborn From Fire. Het zijn nummers met een groovend karakter, waarbij de thrash-component minder op de voorgrond staat. Live zullen deze nummers uitstekend uit de verf komen, maar op de plaat weten deze tracks minder te overtuigen. Dat geldt zeker niet voor de brute thrasher Freedom Of The Slave. Dit is een waanzinnig sterk nummer, waarin de gedreven energie van dit viertal tot in alle porieën te voelen is. Ook de melodieuzere aflsuiter Pray For Nothing weet te overtuigen. Meer thrash en minder groove maakt het verschil. Mijn nieuwsgierigheid naar het debuutalbum van Furia is in elk geval aangewakkerd.

1. Reborn From Fire
2. Freedom Of The slave
3. Digging My Grave