Scott Stapp - The Space Between The Shadows

Scott Stapp is het meest bekend als vocalist van Creed. Met die formatie wist hij wereldfaam te behalen, al kwam dit succes met een prijs. Zo geliefd als de groep was, zo gehaat was die eveneens. Uiteindelijk viel Creed uit elkaar, mede door toedoen van het gedrag van Stapp en belandde de frontman in een dal. Tal van schandalen somden zich op en de man leek steeds verder af te glijden. Dit terwijl zijn andere bandmaten een succesvolle doorstart maakten met Alter Bridge en momenteel tot de top van de rockscene behoren. Uiteindelijk wist Stapp zich weer te herpakken, af te kicken en meldt hij zich weer aan het muziekfront.

The Space Between The Shadows is het derde solo-album van de vocalist. Het is voornamelijk een terugblik op zijn turbulente tijd. Scott Stapp zingt als een man die verzoening zoekt met zijn verleden en reflecteert dikwijls aan de laatste jaren. Niet alleen thematisch wordt er op het verleden geleund, ook muzikaal. De link met Creed is veel aanwezig, al is het alleen maar door het karakteristieke stemgeluid van de zanger. De plaat trapt af met World I Used To Know, een stevige rocker met lichtelijke grunge-invloeden. Het valt meteen op dat de vocalen van Stapp in de jaren nog steeds sterk klinken. Daarnaast zorgt het melodieuze refrein dat het nummer aangenaam klinkt. Opvolger Name doet vervolgens meteen een stap terug qua tempo en is meer een gevoelige ballad.

Het is duidelijk dat de spotlights op The Space Between The Shadows gereserveerd zijn voor de zanger. De andere musici zijn wat anoniemer aanwezig en spelen vooral in dienst van de zanglijnen. Dit zorgt ervoor dat er muzikaal weinig spanning is te vinden en dat het oppervlakkig blijft. Interessante stukken worden te snel afgekapt om ruimte te maken voor Stapp en dat is jammer, want op dat vlak had er meer ingezeten. Die ruimte is er echter wel in Red Cloud. De beste track van de plaat kenmerkt zich door krachtige en emotionele zang en dubstep-elementen en geeft ook veel meer ruimte voor de bandleden om te schitteren.

Daarnaast vallen Purpose For Pain, Face Of The Sun en Gone To Soon positief op. Helaas staan daartegenover flauwe songs als Heaven In Me, Wake Up Call en Ready To Love. De hardere songs worden vaak opgevolgd door een rustiger nummer en dat haalt een beetje de vaart uit de plaat. Verder is het allemaal degelijk wat Stapp laat horen, maar nergens wordt het echt goed. Voor de liefhebbers van zijn solomateriaal is het prima te doen en ook volgers van Creed kunnen hier plezier aan beleven. The Space Between The Shadows zal verder weinig stof doen opwaaien. Wat dat betreft is een reünie met Creed nog steeds welkom, want laatste wapenfeit Full Circle (2009) liet horen dat als de mannen samenkomen, er nog steeds muzikale chemie is.

1. World I Used To Know
2. Name
3. Purpose For Pain