Kriegsmaschine - Apocalypticists
Label: No Solace
Kriegsmaschine - Apocalypticists
De Poolse blackmetalformatie Mgła heeft zich de laatste jaren nadrukkelijk opgeworpen als één van de beste en meest interessante blackmetalbands die tegenwoordig rondlopen. Wie de ronduit geniale albums With Hearts Toward None (2012) en Exercises In Futility (2015) tot zich heeft genomen, zal erkennen dat er een enorme kracht uitgaat van de diabolische, met precisie gesmede, orthodoxe blackmetalnummers van het gezelschap, die vol bezieling worden gebracht. In afwachting van de opvolger kunnen de liefhebbers zich eind 2018 laven aan Apocalypticists, het nieuwe album van Kriegsmaschine. De plaat is wonderlijk genoeg aan de Metalfan.nl-redactie voorbijgegaan. De hoogste tijd om dit gitzwarte pareltje alsnog aan een plaats in de spotlights te helpen.

Wie Apocalypticists beluistert, kan niet anders dan aan Mgła denken. De gelijkenissen zijn immers overduidelijk. Niet alleen bestaat Kriegsmaschine uit dezelfde leden, ook de sound en stijl vertonen een grote mate van overlap. Dat is gelukkig geen straf, want Apocalypticists haalt hetzelfde niveau. De plaat bestaat uit zes fijnzinnige, veelal slepende blackmetalnummers, die dezelfde sinistere sfeer uitstralen als de muziek van Mgła. Neem de fantastische opener Residual Blight, die met zijn verwrongen riffs en repetitieve ritme onder de huid kruipt. Het nummer zit ogenschijnlijk simpel in elkaar, maar wie goed luistert, hoort hoe rijk de track is aan details. Er gebeurt ontzettend veel onder de oppervlakte, waar riffs krioelen als een zwerm maden over ontbindende huid.

Zo heeft elk van de zes uitgesponnen composities veel te bieden, zonder te moeten bogen op snelheidsrecords of andere extremiteiten. Sterker nog: in tegenstelling tot wat de bandnaam wellicht doet vermoeden, is de muziek intellectueel van karakter en verrassend subtiel qua uitvoering, zonder daarmee overigens ook maar enigszins af te doen aan de intens duistere, beklemmende sfeer die het album uit iedere porie uitwasemt. De tracks slepen en pulseren, onderwijl steeds subtiel van vorm veranderend. Let vooral ook eens op het ronduit geniale drumwerk - de wisselingen, de subtiliteit, de accenten en de timing. Nog zo’n ogenschijnlijk detail dat pas bij aandachtiger luisteren opvalt. Vooral Lost In Liminal ontpopt zich door de inventieve drumritmes tot een meesterlijke track.

De zes nummers zitten stuk voor stuk even geweldig in elkaar. De muziek is niet alleen muzikaal gezien briljant, maar Kriegsmaschine is ook tekstueel uitdagend en bij vlagen zelfs poëtisch. Waar veel blackmetalbands simplistisch haat en verdoemenis prediken, slaat deze band de luisteraar om de oren met bijtende, nihilistische tekstfragmenten (“Another turn of the wheel of deconstruction”) die vele malen dieper graven naar ongemakkelijk existentialisme. Frontman Mikołaj Żentara buldert het geheel op nietsontziende wijze aan elkaar. En alsof al die compositorische, tekstuele en muzikale finesse nog niet voldoende is, zorgt de geweldige, transparante en loodzware productie, die alle details goed tot zijn recht laat komen, voor de kers op de taart.

Apocalypticists hoort bij iedere zichzelf respecterende blackmetalliefhebber in de kast te staan. Wie op basis van de bandnaam een Marduk- of Ad Hominem-kloon verwacht, komt bedrogen uit. In plaats van snelheid en agressie kiest Kriegsmaschine voor naargeestigheid en dissonante schoonheid, alsof het ons een blik wil laten werpen in de peilloze, zwarte diepten van het bestaan. Een intelligent, hoogstaand en buitengewoon beklemmend kunstwerk.

1. Residual Blight
2. The Pallid Scourge
3. Lost In Liminal