Demons & Wizards - Touched By The Crimson King (Remastered)
Label: Century Media Records

Demons & Wizards begon in eerste instantie als eenmalig project, maar groeide door het succes uit tot meer. De muzikale vrienden Hansi Kürsch (Blind Guardian) en Jon Schaffer (Iced Earth) hadden het na het debuutalbum van hun Demons & Wizards (1999) zo druk, dat het tot 2005 zou duren voor het vervolg Touched By The Crimson King het daglicht zou zien. Dat is niets vergeleken met de pauze die de mannen hun liefdesbaby vervolgens gunden, want nieuw werk is aangekondigd voor 2020. Om de pijn iets te verzachten, gaat het duo dit jaar op tournee en komen Demons & Wizards en Touched By The Crimson King opnieuw uit. Beide albums zijn geremastered door Zeuss en voorzien van het nodige bonusmateriaal. De platen zijn in diverse formats beschikbaar, waaronder cd en diverse kleuren vinyl.

Net zoals dat op het debuutalbum het geval is, is op Touched By The Crimson King direct te horen dat het een samenwerking tussen Schaffer (gitaar) en Kürsch (zang) betreft. Het gitaarspel en de zanglijnen zijn zo typisch dat daar geen twijfel over kan bestaan. Toch resulteert de samenwerking ook op deze plaat in een uniek geluid. De stijl van musiceren mag dan direct herkenbaar zijn, de samenwerking en de nummers die deze produceert, klinken uniek. Wel in mindere mate dan dat op het debuut het geval is. Iets van het mystieke heeft plaatsgemaakt voor meer brute kracht, snelheid en rechttoe-rechtaansongs.

Dat moet echter niet overdreven worden, want wanneer het debuut je aanstaat, biedt dit album ook veel moois. De power metal met een progressief randje is buitengewoon aanstekelijk. Bovendien is de afwisseling nog altijd een sterk punt, want het album mag dan wel voortvarend aftrappen met episch beukwerk in de vorm van Crimson King en Terror Train, ruimte voor trager werk is er ook. De heren durven ook veel te spelen met tempo- en sfeerwisselingen binnen nummers.

Neem bijvoorbeeld het spannende The Gunslinger of het grootse Dorian. Twee songs van formaat, waarin aan de hand van de muziek spannende verhalen worden verteld die refereren aan het literaire werk van Stephen King en Oscar Wilde. Ook op dit tweede album werken tekst en instrumentatie uitstekend samen om luisteraars mee te voeren in de soms duistere, dan weer melancholische en emotioneel beladen muzikale verhalen van de makers. Zo indrukwekkend als het debuutalbum is het niet, maar dat niveau is ook bijna niet te evenaren. Het album met als kroonjuwelen Down Where I Am en Dorian verdient dan ook een ereplaats in menig platenkast.

Deze nieuwe versie klinkt wat helderder en scherper dan het origineel, maar de verschillen zijn niet groot. De aardige cover van Led Zeppelin's Immigrant Song staat al op de reguliere versie. Van de drie bonustracks, waarvan Lunar Lament en Spatial Architects al op een eerdere luxere uitgave te vinden zijn, is laatstgenoemde het meest interessant. Het oosters getinte nummer kent veel elementen van Iced Earth en heeft een heerlijk episch, galopperend slot.

Het bonusmateriaal van de tweede schijf bestaat uit een negental demoversies van nummers die het, op Until She Comes na, allemaal tot het album hebben geschopt. Hier en daar zijn er kleine instrumentale verschillen en soms zijn de teksten anders (bijvoorbeeld in Crimson King). Het zijn leuke extra's voor de echte fan. Het is echter een raadsel waarom Until She Comes het niet heeft gered, want de melancholieke demo belooft veel goeds. Wie weet horen we het nummer terug op het derde album, dat er na een pauze van vijftien jaar eindelijk aankomt.

CD1:
1. Crimson King
2. Beneath These Waves