• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Numidia - Numidia
Label: Nasoni Records

Numidia - Numidia

Bij Numidia denk ik automatisch terug aan de geschiedenislessen waarin de oudheid uitgebreid aan bod kwam en waarin verteld werd over het koninkrijk Numidië in Noord-Afrika. Numidia is echter ook een recent opgerichte, Australische, progressieve/psychedelische rockband. De bandnaam komt niet helemaal uit de lucht vallen. De groep haalt onder andere inspiratie uit (folk)rockmuziek uit Noord-Afrika en het Midden-Oosten.

Albumopener Türkü is een uitgewerkte cover van Erkin Koray, naar verluidt één van de bekendste singer/songwriters van de Anatolische rock uit de jaren zeventig. Het is een dynamische, instrumentale track met progressief gitaarwerk. De versie van Numidia rockt wat meer en gaat nadrukkelijker de psychedelische en blueskant op. In Azawad (een gebied in het Afrikaanse Mali) en A Million Martyrs zijn er voor het eerst vocalen te horen. Een goede zet, want de meerstemmige zang is erg goed verzorgd. Vooral in laatstgenoemde vloeien de vocalen perfect samen met de pakkende gitaarpartijen.

In de titeltrack doen de songstructuur en de combinatie van de mannelijke en vrouwelijke zang mij vooral denken aan Orphaned Land. Op papier telt Numidia maar liefst drie gitaristen. Het is niet helemaal duidelijk wie wat speelt, maar de gitaren hebben over het hele album een fuzz- of wah-wah-effect. De composities brengen dan ook regelmatig een stonergevoel teweeg. In elk liedje is wel een lekkere gitaarsolo te horen. Red Hymn spant de kroon. Het nummer kabbelt in eerste instantie rustig voort met wat minimaal percussie- en ritmisch gitaarwerk, ondersteund door herhalende, mantra-achtige vocalen. Na vier minuten wordt er echter een prachtige bluessolo ingezet die drie minuten aanhoudt.

Eigenlijk is elk nummer van Numidia meer dan de moeite waard. Er zijn uiteraard wel wat verbeterpuntjes. Bijvoorbeeld de manier waarop de instrumenten samenvloeien. Bij vlagen domineert het fuzzy gitaargeluid te veel en had het subtieler verwerkt mogen worden in de mix. Numidia kan echter trots zijn op deze fraaie debuutplaat. Zeker een bandje om de gaten te houden.

1. Türkü
2. Azawad
3. A Million Martyrs