19-07-2019

Hitherside - Blue Lotus
Label: Painted Bass Records
Hitherside - Blue Lotus
Levenspartners Jennifer Summer en Sam Oerlemans vormen samen Hitherside. Dat is een rockband uit Antwerpen. In 2015 kwam het naar zichzelf vernoemde debuutalbum uit. Sinds kort is de opvolger verkrijgbaar. Net als op het debuut laten de zingende Jennifer en multi-instrumentalist Sam rock horen die afwisselend invloeden uit de metal-, indie- en popwereld bevat.

Niets nieuws onder de zon dus, maar het luistert wel prettig weg. Het swingende My Prediction, het van kortstondig van KoЯn-achtige grooves voorziene Blue Lotus en het melodieuze, poprockende Get It Back (met Sams neef Dirk Verbeuren op drums) zijn de beste visitekaartjes. Dat komt enerzijds door de prettige vibe van die tracks en anderzijds door de prima refreinen die al snel blijven hangen.

Vanwege de afwisseling treedt er niet gauw verveling op. Na een aantal tracks dat een directe benadering volgt, ligt in Insignificant Other en Honeydripper (over ongewilde seksuele avances) de focus meer op sfeer. Dat gebeurt onder andere door de toevoeging van ambient synthesizerpartijen. Jennifer houdt zich zowel in dit type nummer als in de stevigere prima staande met haar melodieuze zang, zoals in Knock ‘Em On Back, dat zich aan de indiekant bevindt. Het album sluit overtuigend af met het gelaagde Asked But Not Answered. Slechts het drumgeluid klinkt wat kunstmatig, maar de riffs mogen er beslist zijn en wederom zorgt Jennifer voor zanglijnen die beklijven.

Blue Lotus is een zeer aardige en gevarieerde rockschijf. Niets meer, maar zeker ook niets minder. In de zee van releases zal deze tweede full-length van de Amerikaans/Belgische band echter niet opvallen. Daarvoor biedt Hitherside te weinig songs en elementen die boven het maaiveld uitsteken. Tegelijkertijd is er weinig op deze release aan te merken. De songs zijn goed ingespeeld en de productie is behoorlijk. De zang en zanglijnen van Jennifer vormen de primaire aantrekkingskracht. Kunt u niet genoeg krijgen van een mix van Halestorm, Karnivool, Alanis Morissette, Amy McDonald en Foo Fighters, sla dan uw slag.

1. Unsanctify Me
2. Lovely Day To Kill
3. My Prediction