• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Diggeth - Gringos Galacticos
Label: Pt78 Records

Diggeth - Gringos Galacticos

Het Nederlandse Diggeth belooft met zijn derde langspeler een potpourri van Lynyrd Skynyrd, Black Sabbath en Metallica. Dat maakt het trio nog waar ook, hoewel het vooral invloeden van de twee eerstgenoemde bands zijn die doorklinken op Gringos Galacticos. De Gelderse formatie uit Dinxperlo klinkt tijdens deze tien nieuwe nummers strakker en vetter dan ooit tevoren. Het harde werk en de ondersteunende shows bij onder meer Exodus, Michael Schenker en Megadeth zijn niet zonder resultaat, want het derde album krijgt een wereldwijde verspreiding. Dat is niet meer dan terecht, want de stevige stoner en hardrock bruist aan alle kanten. Het is moeilijk om hier niet ontzettend blij en enthousiast van te worden.

Albumopener Spaceship Earth opent met een sample van Stephen Hawking om vervolgens door te buffelen met zompig gitaarwerk en moddervette baslijnen. Zanger Harald te Grotenhuis klinkt beter dan ooit tevoren en overtuigt met enerzijds speelse en anderzijds stoere en diepe zanglijnen. Vooral tijdens de single Worship The Sun laat de groep horen waartoe zij in staat is. Als een bulderende dieseltrein dondert het nummer uit de speakers. Het gehele nummer is er een aangename spanningsboog en de rollende 'r' van Te Grotenhuis en aanstekelijke groove zijn garanties voor kippenvel.

Tijdens de nummers die volgen, gaat het tempo hier en daar omlaag (Let The Ancient One Sleep) en is er meer ruimte voor country-invloeden (Three Gringos en In The Wake Of Giants). Het is een prettige mix van hardrock, rock-'n-roll, blues en alles daartussenin. Met Straight-Shooter is er ruimte voor, heel toepasselijk, meer rechttoe-rechtaan metal, terwijl tijdens het dromerige Voodoo Mother een flinke dosis psychedelische invloeden de revue passeren. Samen met het eerdergenoemde Worship The Sun is het een van de hoogtepunten van Gringos Galacticos. Het afsluitende titelnummer verrast met bewerkte, futuristische zang, folkinvloeden en een hoofdrol voor een mondorgel.

Diggeth overtuigt met goed musiceren, een prima productie en een tiental over het algemeen appetijtelijke songs. Deze hebben niet allemaal de energie of het pakkende van Voodoo Mother of Worship The Sun, maar staan zeker garant voor een flinke dosis luisterplezier. De videoclip van Worship The Sun is ook zeker het bekijken waard. Aan de film, waarin Diggeth flink staat te rocken in ruimtepakken, is flink wat aandacht besteed.

1. Spaceship Earth
2. Worship The Sun
3. Let The Ancient One Sleep