• Erick Avila (Six Magics) - 45
  • John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Our Survival Depends On Us - Melting The Ice In The Hearts Of Men
Label: Ván Records
Soms is juist een onbekende band een van jouw hoogtepunten van een festival. Mij is dit twee jaar geleden op Eindhoven Metal Meeting overkomen. Het voor mij onbekende Our Survival Depends On Us blies me compleet weg met de atmosferische, doomy post-metal die de band maakt. Het vorige album van deze Oostenrijkers, Scouts On The Borderline Between The Physical And Spiritual World, heeft veel rondjes gedraaid in mijn stereo. Ik was dan ook zeer verheugd toen de band aankondigde met nieuw materiaal te komen. Aan korte albumtitels doen deze heren duidelijk niet, aangezien deze plaat de naam Melting The Ice In The Hearts Of Men draagt. Niet alleen de albumtitels zijn lang, maar ook de nummers. Met maar vier titels klokt de langspeler toch boven de drie kwartier.

De uitgerekte composities hebben allemaal een eigen sound en slepen je mee in de wereld die Our Survival Depends On Us voor je creëert. Het album opent met Galahad. Deze track begint langzaam met sfeervolle muziek, zang en betoverend gerinkel. Deze bouwt op naar een lekker psychedelische gitaarpartij, die de rest van de speeltijd duurt. Echt een hoogtepunt in de vorm van een muzikale uitspatting komt er niet, maar de compositie blijft langzaam groeien totdat deze een natuurlijk einde bereikt. Het daaropvolgende Gold And Silver is in mijn ogen het hoogtepunt van het album. De muziek is bezwerend en de vocalen zuigen voeren je mee naar andere werelden. Ook dit nummer groeit natuurlijk, maar bereikt wel een ietwat grootser hoogtepunt. Voornamelijk de stem is heel groots. De emotie is duidelijk aanwezig op het gehele album, maar in Gold And Silver ligt hier extra de nadruk op.

Song Of The Lower Classes is de langste track en een beetje repetitief. Maar dit is zeker niet negatief. De herhalende drumbeat en zanglijnen zitten vol emotie en creëren een aparte sfeer, die niet overeenkomt met de andere nummers op het album. Het grote minpunt is de afsluiter Sky Burial. Als achtergrondmuziek valt de compositie niet heel erg op, maar als je de cd goed aan het beluisteren bent, duurt deze te lang. Het ruim tien minuten durende instrumental is heel psychedelisch, maar gaat nergens naartoe. Deze groeit een klein beetje en het middenstuk is niet heel slecht, maar er komt geen punt waarop het geheel echt goed bijeenkomt. Dit is jammer, want zonder dit nummer (of in ieder geval in verkorte versie) zou het album nog steeds ruim een half uur hebben geduurd. Nu kabbelt het te lang door.

Desondanks heeft Our Survival Depends On Us een hele puike plaat afgeleverd. De eerste drie nummers zijn goed geschreven tracks waarin je bij elke luisterbeurt iets nieuws blijft ontdekken. De band heeft een heel ander geluid weten te ontwikkelen dan op het vorige album. Waar dat veel rustiger en melancholischer klinkt en vooral is gebouwd rond rustige, kalme klanken, speelt de elektrische gitaar op het nieuwe album een belangrijkere rol. Melting The Ice In The Hearts Of Men is een aanrader voor iedereen die geniet van atmosferische muziek en van bands die een duidelijk eigen geluid hebben ontwikkeld.

1. Galahad
2. Gold And Silver
3. Song Of The Lower Classes