• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Stonefield - Far From Earth
Label: Flightless
Stonefield - Far From Earth
Een band die alleen uit vrouwen bestaat, is nog altijd een zeldzaamheid. Maar een band die alleen uit zusjes bestaat, is volgens mij al helemaal uniek. Het Australische Stonefield is in ieder geval de eerste en enige groep in deze categorie die ik ken. De psychedelische rockgroep bestaat uit Amy Findlay op zang en drums, Hannah Findlay op gitaar, Sarah Findlay op keyboards en Holly Findlay op basgitaar. De dames hebben blijkbaar een goede opvoeding meegekregen, want ze zijn al meer dan tien jaar bezig met muziek. Far From Earth is alweer het derde album dat het viertal onder de naam Stonefield uitbrengt.

Bij het beluisteren van deze plaat wordt al snel duidelijk dat de interesse in Stonefield niet alleen afhankelijk is van het pr-verhaal rondom de vier zussen. In muzikaal opzicht zit Far From Earth namelijk prima in elkaar. De muziek van Stonefield houdt het midden tussen authentieke hardrock, heavy psych, folk en pop. Bij vlagen klinkt Far From Earth frivool en jeugdig (het titelnummer, dat een erg lekker centraal gitaarloopje heeft), dan weer zwoel en beklemmend (Through The Storm) en soms ronduit psychedelisch (Broken Stone). Zangeres Amy beschikt bovendien over een fijn stemgeluid. Ze mag dan weliswaar de pure power ontberen van Elin Larsson (Blues Pills) of het extraverte stemgeluid van Jess (die van The Ancient Ones), maar haar stemgeluid ligt wel erg prettig in het gehoor.

Zoals Amy naar haar mogelijkheden zingt en daardoor nergens uit de bocht vliegt, zo kwijten ook de overige musici zich zonder al te veel opsmuk van hun taken. Far From Earth bevat tien degelijke rocknummers, die stuk voor stuk een goed muzikaal niveau halen, maar tegelijkertijd ook niet écht sprankelen of spetteren. Dat komt omdat Stonefield vaak iets té rustig en zoetsappig klinkt. Vooral het gitaargeluid had wel wat steviger mogen zijn. Niet alleen leunt de band soms wel erg veel op het bas- en drumritme, maar wat meer ‘fuzz’ in het gitaargeluid zou de muziek ook wat krachtiger maken. Vooral het ‘poppy’ Visions (inclusief handgeklap) heeft onder het gebrek aan zwaarte te lijden. Met Through The Storm en In My Head laat Stonefield horen wat het aan potentieel heeft wanneer de muziek wat luidruchtiger wordt.

Tegelijkertijd is het broeierige, wat zwoele sfeertje op Far From Earth ook wel weer lekker. En met een speelduur van veertig minuten voorkomt Stonefield bovendien dat de aandacht verslapt. Houd je van retro-groepen als Spiders en Ruby The Hatchet, dan is Stonefield zeker een aanrader. Een charmant, pretentieloos plaatje dat in al zijn eenvoud waarschijnlijk nog best wat rondjes zal draaien.

1. Delusion
2. Far From Earth
3. In The Eve