18-07-2019

Herman Frank - Fight The Fear
Label: AFM Records
Herman Frank - Fight The Fear
De namen Herman en Frank zijn niet bepaald metalverantwoord, maar Herman Frank zal een aantal mensen nog wel kennen van Accept. Iemand met een indrukwekkende staat van dienst, want met die band was hij mede verantwoordelijk voor Balls To The Wall en was bij de reünies van 2005 en 2009. Verder mogen we niet vergeten dat hij deel uitmaakt(e) van Pänzer, Victory en Sinner. Herman Frank heeft ook zijn eigen band waarvan Fight The Fear inmiddels het vierde album is.

Herman verzamelde een stel muzikanten wiens namen verbonden zijn aan At Vance, Masterplan, Rage, Jaded Heart en Silent Force. Met zo’n berg aan ervaring mag je best wat verwachtingen hebben. Die ervaring betaalt zich vooral uit in een oerdegelijk geluid. Het is dan ook een op en top Duits gezelschap. Maar terwijl dit oerdegelijk is, valt ook niet te ontkennen dat Fight The Fear eigenlijk best een saai album is. Met uitzondering van goede songs, zit alles erin wat je ervan mag verwachten. Herman schrijft nummers met kop en staart en kleurt keurig binnen de lijntjes. Het rifft wel lekker en de solo’s mogen er wezen. Er is na al die luisterbeurten alleen niets blijven hangen.

Het probleem zit ‘m ook wel in de keuze voor Rick Altzi als zanger. Zijn raspende manier van zingen is meteen een flinke belemmering. Erg groot bereik heeft hij niet en omdat hij in zoveel bands zingt, is zijn aanwezigheid op voorhand al vermoeiend. Als er iemand is die niet voor vuurwerk kan zorgen, is het Rick Altzi wel. Ik geef toe dat Rick niet slecht is, maar het is zo (daar komt het woord weer) degelijk.

Natuurlijk is er voor dit soort albums een markt en mocht je een liefhebber zijn van conventionele heavy/power metal van onze oosterburen, dan zul je hier geen verkeerde slag slaan. En wil je nog tips horen? Luister dan eens naar Sinners of Hitman. Die twee steken net iets boven de rest uit.

1. Until The End
2. Fear
3. Terror