Pitfest
Enquête

Wat is jouw favoriete Metallica-song?

72 Seasons
Battery
Blackened
Creeping Death
Enter Sandman
Fade To Black
For Whom The Bell Tolls
Fuel
Hardwired
Lux Æterna
Master Of Puppets
Nothing Else Matters
One
Orion
Sad But True
Screaming Suicide
Seek And Destroy
St. Anger
The Day That Never Comes
The Four Horsemen
The Unforgiven
Until It Sleeps
Welcome Home (Sanitarium)
Whiplash
een andere Metallica-kraker, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    16 april:
  • Lordi, All For Metal en Supreme Unbeing
  • 17 april:
  • Bell Witch
  • Dear Mother
  • 18 april:
  • Dear Mother
  • Roadburn festival
  • Wishbone Ash
  • 19 april:
  • Dear Mother
  • Electric Eel Shock en Dikke Dennis & de Røckers
  • Martyr
  • Roadburn festival
  • Subsignal en powerized
  • The Warning
  • Wishbone Ash
  • 20 april:
  • FM
  • Marduk, Origin en Doodswens
  • Metal Battle finale
  • Roadburn festival
  • The Exploited
  • 21 april:
  • Dear Mother en Another Now
  • Pestilence, Carnation en Bodyfarm
  • Roadburn festival
    16 mei:
  • Masters Of Reality
  • Party Cannon en Cognitive
  • Riot V en Tailgunner
Kalender
Vandaag jarig:
  • Boudewijn Bonebakker (Gorefest) - 56
  • Dero Goi (Oomph!) - 54
  • Federico Paulovic (Destrage) - 39
  • Gerry Rafferty (Stealers Wheel)† - 77
  • Ian MacKaye (Minor Threat) - 62
  • Jan Kovar (Castaway) - 41
  • Jörg Springub (Povertys No Crime) - 55
  • Lee Kerslake (Uriah Heep) - 77
  • Ted Lundström (Amon Amarth) - 50
Review

Sacrosanct - Necropolis
Jaar van release: 2018
Label: Rock Of Angels Records
Sacrosanct - Necropolis
Na de tranentrekkend mooie gitaarlijnen in de Iced Earth-achtige intro van The New Age Of Fear moest ik even de wenkbrauwen fronsen. James Hetfield? Zanger bij Sacrosanct? Een snelle blik in het cd-boekje biedt uitsluitsel. De Amerikaanse multimiljonair houdt er geen stiekem bijbaantje in de Duitse grensstreek op na. De man met de knauw blijkt ene Richard F. Hesselink te zijn. Gewoon afkomstig uit Nederland dus.

Wie de naam Sacrosanct nog wat zegt, weet waarschijnlijk dat de band van voormalig Pestilence-snarenplukker Randy Meinhard altijd uit Duitsers en Nederlanders heeft bestaan. De Duitse bandchef is het enige originele bandlid. Dat Meinhard de groep nieuw leven inblaast, mag een wonder heten, aangezien Sacrosanct in het verleden eigenlijk niet zo heel veel succes boekt. De muziek van de eerste drie schijven is waarschijnlijk te moeilijk. Ten tijde van Truth Is - What Is (1990) en Recesses For The Depraved (1991) speelt de band dwarse thrash metal die het meer van melodie en techniek moet hebben dan van agressie. Met zwanenzang Tragic Intense (1993) stappen Meinhard en co. over op een ander geluid. Stemmiger, meer doom, treurnis en prog metal in het straatje van Sanctuary en Nevermore. Persoonlijk vind ik alle platen erg goed te pruimen, maar het grote publiek bereikt de groep nooit. Wie de cd's alsnog een kans wil geven, heeft trouwens geluk, want de eerste twee albums zijn pas heruitgegeven.

Sacrosanct komt dus nu met een nieuwe schijf en dat blijkt bepaald geen slecht idee. Integendeel. Necropolis kan de boeken in als ijzersterk. De band klinkt fris, gedreven en bij de tijd, hoewel het verleden nooit ver weg is. Het gezelschap combineert de technische thrash van de oudste albums met het doomy karakter van Tragic Intense. Gitaristen Randy Meinhard en Christian Göwert stoppen wel veel meer melodie in hun riffs en solo's. Nodeloos geshred tref je hier dan ook niet aan. Passend sleutelwoord voor alle acht nummers is 'doordacht'. De composities steken stuk voor stuk erg vloeiend en spannend in elkaar. Harde thrashriffs zoek je in de meeste songs met een vergrootglas, al zitten ze er beslist in. Zo knipoogt Sacrosanct met het instrumentale gehak in het begin van The Grim Sleeper opzichtig naar Recesses For The Depraved.

Ondertussen zorgt zanger Hesselfield voor houvast. Net als zijn beroemde stijlgenoot moet hij het niet hebben van een groot bereik. Dictie en sfeervolle zanglijnen maken echter veel goed. De man bezit bovendien de nodige bite, waardoor de vocalen zelden gezapig uitpakken. De beste prestatie zet hij neer in slotnummer The Pain Still Lasts, dat bewijst dat Hesselink veel meer in zijn mars heeft dan de gemiddelde Hetfield-imitator. Erg goede gitaarsolo ook. Necropolis blijft toch vooral een gitaarplaat. Er gaat geen minuut voorbij of er komt wel een creatief partijtje voorbij. De coole gitaarstukjes in Melancholy zeggen wat dat betreft genoeg. Tegelijkertijd houden de heren snarenplukkers wel altijd in de gaten of loopjes en akkoorden in de context van de nummers passen.

Ik verwacht dat Necropolis het vooral goed gaat doen bij fans van bovengenoemde bands en groepen als Wicked Maraya, Anubis Gate en Communic. Allemaal clubjes die er doorgaans een nogal ernstige toonzetting op nahouden. Dat moet je liggen. Voor de fans van lichtvoetige power metal kan deze vierde schijf van Sacrosanct wellicht ietwat zwaar op de maag liggen. Wie meer zoekt dan dat, mag zich verheugen op flink wat genietbare luisterbeurten. De transparante productie zit de muziek nooit in de weg en er valt elke keer iets nieuws te ontdekken. Ik hoop van harte dat het de mannen dit keer wel lukt. Dat heeft zeker Meinhard dik verdiend.

Tracklist:
1. The New Age Of Fear
2. My Last White Light
3. The Grim Sleeper
4. Only One God
5. Melancholy
6. Clouds Obscured The Sun
7. NecroPolice
8. The Pain Still Lasts

Score: 84 / 100

Reviewer: Jeroen
Toegevoegd: 1 februari 2019

Zoeken
    14 april:
  • Magistraal - Fantoom van de Deemsterburcht
  • 19 april:
  • A Neverending John's Dream - Coming Back To Paradise
  • Alicate - Heaven Tonight
  • Antagonyze - Interpretations Of The Unknown Wilderness
  • Atræ Bilis - Aumicide
  • Dool - The Shape Of Fluidity
  • Haust - Negative Music
  • My Dying Bride - A Mortal Binding
  • Mære - ...And the Universe Keeps Silent
  • Nuclear Tomb - Labyrinthian Terror
  • Quantum - Down The Mountainside
  • Seeyouspacecowboy - Coupe De Grâce
  • Tomorrow's Rain - Ovdan
  • Uragh - Maelstrom
  • 22 april:
  • Obscurial - Heretic

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.