Ancient Bards - Origine (The Black Crystal Sword Saga Part 2)
Label: Limb Music Products
The saga continues... Met Origine (The Black Crystal Sword Saga Part 2) is Ancient Bards terug aan het front. In 2014 sloot A New Dawn Ending het eerste deel van de sage af, die maar liefst drie albums in beslag neemt. Het hele avontuur rond het zwarte, kristallen zwaard is op de website van het kwintet uit Rimini te vinden.

De Italiaanse formatie denkt dus in het groot. Groots is ook de term die bij de bombastische, symfonische metal past. In vijf jaar is er niet veel veranderd. Slechts gitarist Fabio Balducci (Synful Ira) vertrok in 2014 en sinds vorig jaar is Simone Bertozzi zijn opvolger. Simone was al te gast op A New Ending met zijn grunts, dus zijn bijdragen op dat gebied klinken vertrouwd.

Ook Ancient Bards klinkt vertrouwd op deze nieuwe langspeler. De epische fantasy-composities zitten vol met koorbijdragen, hoogdravend en technisch hoogstaand spel, waarbij het prominente toetsenspel van componist/toetsenist Daniele Mazza voor een sprookjesachtige en filmische sfeer zorgt. Vanwege de vele elementen duurt het wel even voordat je alles hebt doorgrond, maar de aanhouder wint. Zeker als het gaat over het driedelige The Great Divide, dat maar liefst een kwartier duurt. Het is een uiterst knappe compositie, die de aandacht moeiteloos vasthoudt.

Zangeres Sara Squadrani zingt de sterren van de hemel met haar melodieuze zang die geïnspireerd is door onder andere Whitney Houston, Celine Dion, Madonna en Mariah Carey. Ze komt het beste tot haar recht op momenten dat de instrumentatie kalmeert en de muziek ademt, zoals in de zwierige ballad Light, het folky Fantasy’s Wings en het deels toegankelijke, deels klassieke Aureum Legacy. Te midden van alle power metal in Impious Dystopia dreigt ze wat onder te sneeuwen, maar de mix laat voldoende ruimte voor haar kwaliteiten.

‘The bards’ moeten het echter niet alleen hebben van de zangkwaliteiten van Sara, want de heren tonen zich zeer vakbekwame muzikanten. In opener Impious Dystopia komt bassist Martino Garattoni (tevens in Ne Obliviscaris) met zowel fraaie baslijnen als een bassolo. In het veelzijdige Oscurità, dat verrast met blastbeats, thrash- en blackmetalriffs, zijn het de gitaristen die zich laten horen. De drum- en gitaarpartijen zijn op sommige momenten uitgelicht, maar krijgen in de mix veel minder ruimte dan de zang en de orkestraties, die als een gloed over de metal-elementen liggen en samen met de warme productie voor een gepolijste release zorgen.

Ancient Bards klinkt ook op Origine (The Black Crystal Sword Saga Part 2) zoals je verwacht. De band mag trots zijn op het resultaat: een pompeus, cinematisch powermetalalbum van technisch hoog niveau. Het vergt wel een aantal luisterbeurten voordat de composities blijven hangen. Wat uitschieters betreft, blijft deze vierde full-length weliswaar wat achter bij zijn voorganger, maar daar staat een constant hoog niveau tegenover.

1. Origine
2. Impious Dystopia
3. Fantasy’s Wings