Malevolent Creation - The 13th Beast
Label: Century Media Records
Malevolent Creation - The 13th Beast
De veteranen van Malevolent Creation hebben een bewogen tijd achter de rug. Na een flinke wijziging in de bezetting kwam afgelopen jaar het tragische bericht dat frontman Brett Hoffman de strijd tegen kanker niet had weten te winnen. De instrumenten zijn (gelukkig) weer opgepakt na deze schok, zij het met alleen Phil Fasciana als origineel bandlid. Lee Wollenschlaeger (Throne Of Nails, Imperial Empire) heeft flinke schoenen te vullen, aangezien hij de vocalen op The 13th Beast verzorgt. Met argusogen is uitgekeken naar dit eerste werk sinds alle tegenslag.

De titel verwijst uiteraard naar het feit dat we te maken hebben met het dertiende album. En een beest, dat is het absoluut. Dat de heren zelf in de wetenschap zijn geweest van eventuele hoge verwachtingspatronen, is overduidelijk terug te horen. Het gaspedaal is tijdens het merendeel van de elf nummers die The 13th Beast bevat, door de carrosserie heen gestampt. Het resultaat laat niets aan de verbeelding over. Waar Malevolent Creation op Dead Man’s Path (2015) al meer richting het oorspronkelijke geluid neigde, zijn de heren nu definitief terug op het oude nest. Dan heb ik het wel over de aanpak en muzikale identiteit. Verschillen in geluid (mix moderner) en uiteraard vocalen zijn hoorbaar. Dat drummer Philip Cancilla over moordend snelle ledematen beschikt, laat hij horen in Mandatory Butchery en de strakke openingsstukken van bijvoorbeeld Canvas Of Flesh en Knife At Hand.

The 13th Beast bevat bovenal old school death metal, die recht voor zijn raap en vol overgave is ingespeeld. Om te voorkomen dat de luisteraar in een overweldigende, doch enigszins eentonige extase belandt, zijn enkele nummers voorzien van breaks en ingetogen, compacte gitaarsolo’s (Agony For The Chosen, Born Of Pain en Decimated). The Beast Awakened, Bleed Us Free en de uitgebreidere afsluiter Release Of The Soul zijn daar tactisch omheen geplaatst.

Hoe brengt de nieuwe vocalist Lee het ervanaf? Die eentonige factor, is ondanks de krachtige prestatie, helaas wel op zijn conto te schrijven. Ik verwacht geen cum-laude, afgestudeerd muziekwonder bij Malevolent Creation, maar zo'n beperkt bereik is het andere uiterste. Het is de enige kritische kanttekening overigens. Een iets veelzijdiger stemgeluid zou dit album net wat meer body kunnen geven.

Eind goed, al goed. Verwacht van deze plaat geen onverwachte, muzikale uitstapjes, want wat een boer niet kent dat vreet hij niet. En zo is het, nondeju! Zo hard als beton, zo snel als Usain Bolt en zo bruut als een vuurrode anus na een avondje pikant Chinezen. Wat willen we nog meer, zo vroeg in het nieuwe jaar. Mavolent Creation staat nog steeds op de kaart.

1. End The Torture
2. Mandatory Butchery
3. Agony For The Chosen