Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    23 april:
  • Lord Of The Lost, The Raven Age en Empire Of Giants
  • Vanaheim, Xoan en End Of The Dream
  • 24 april:
  • Dragged Under
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • Ohrima en Espirit d'Escalier
  • 25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
Geen concerten bekend voor 23-05-2024.
Kalender
Vandaag jarig:
  • Brent Muscat (Faster Pussycat) - 57
  • Georgina Biddle (Skyclad) - 54
  • Henry Meeuws (Casual Silence) - 53
  • John McBain (Monster Magnet) - 59
  • John Miles (The Alan Parsons Project)† - 75
  • Ken Owen (Carcass) - 54
  • Lorentz Aspen (Theatre Of Tragedy) - 46
  • Ron Lipnicki (Overkill) - 54
  • Steve Clark (Def Leppard)† - 64
  • Tanja Maul (Dawn Of Destiny) - 46
Review

Sadist - Spellbound
Jaar van release: 2018
Label: Scarlet Records
Sadist - Spellbound
In het jaar 2000 leek het even heel erg mis te gaan met Sadist. Het progressieve deathmetalgezelschap verkocht zijn ziel toentertijd aan de commercie. Geen spannende, jazzy mix van technische thrash en melodieuze death metal meer, maar een vaag allegaartje van Korn-invloeden, keyboards en hemeltergende zang. Lego heette de rampspoed en dat album geldt wat mij betreft als één van de grootste missers uit het genre. Gelukkig kwam Sadist daar zelf ook achter.

De Italianen zijn immers al weer geruime tijd uitstekend bezig. Daar was destijds wel een pauze van zeven jaar voor nodig, maar sinds de titelloze comeback-plaat uit 2007 leveren de mannen constante kwaliteit. Spellbound vormt daar geen uitzondering op. Geen gehinnik, hiphop-passages of onsamenhangende gitaarbras. Enkel de muziek waar de mannen op het debuut Above The Light in 1993 al mee begonnen. Kunstzinnige death metal die technisch hoogstaand is uitgevoerd, voorzien van sfeervolle synthesizermelodieën en onvervalste thrashriffs.

Spellbound blijkt een logisch vervolg op voorganger Hyaena uit 2015. Verschillen zijn er eveneens. Zo blijven invloeden uit de Afrikaanse percussie ditmaal achterwege en draven er geen stamhoofden op voor bezwerende mantra's. Sadist bouwt de nieuwe schijf op rond klassieke horrorthema's. Spookhuizen, moordlustige vogels en dood en verderf zaaiende maniakken spelen de hoofdrol. De Italianen leven zich niet alleen tekstueel uit, maar kleden de nummers ook aan met allerlei creepy keyboardklanken en sporadisch opdoemende geluidseffecten. Overigens houdt Sadist de franje beperkt tot ingepaste passages, zodat er geen hoorspel of iets dergelijks ontstaat.

Het resultaat is bij vlagen spectaculair. Deze mannen kunnen immers geweldig spelen. Tegelijkertijd vergeten deze rasmuzikanten niet hoe een goed liedje in elkaar steekt. Bloody Bates en Frenzy doen dus wat ze moeten doen. Ze blijven plakken. Misschien niet direct, want daar is de muziek toch wat te ingewikkeld voor, maar na een paar draaibeurten beslist wel. Spellbound groeit bovendien lekker door en pakt al met al zeer verslavend uit.

Kritiek is er helaas ook. Productioneel heeft de band helaas weinig bijgeleerd. Net als Hyaena klinkt deze jongste telg wat demo-achtig. Dat ligt niet per se aan de mix. De master lijkt het probleem, want wat zet Sadist de schuiven ver open. Werkelijk elk instrument klinkt loeihard, waardoor gitaren en drums hier en daar zelfs wat kraken. Nu neemt het allemaal geen Death Magnetic-achtige vormen aan, maar dit had toch wel beter gekund. De muziek van deze groep heeft immers baat bij een dynamische sound. Nu klinkt de cd toch een beetje vermoeiend. Mijn advies is dan ook om die loudness war voortaan niet meer na te jagen.

Gelukkig brengt de productie de muziek geen onherstelbare schade toe. De songs beklijven, het spel is genieten geblazen voor de echte liefhebber en zanger Trevor komt weer ongegeneerd giftig uit de hoek. Wie van duistere, melodieuze death metal met een flinke scheut techniek houdt, moet dit haast wel goed vinden.

Tracklist:
1. 39 Steps
2. The Birds
3. Spellbound
4. Rear Window
5. Bloody Bates
6. Notorius
7. Stage Fright
8. I'm The Man Who Knew Too Much
9. Frenzy
10. The Mountain Eagle
11. Downhill

Score: 80 / 100

Reviewer: Jeroen
Toegevoegd: 20 januari 2019

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.