• Torsten Röhre (Silent Force) - 48

• K. Angylus (The Angelic Process) - 2008
  • Scott Williams (Soilent Green) - 2004

Burning - The P.I.D. Files
Label: Eigen Beheer
Burning - The P.I.D. Files
Burning uit het Hoge Noorden van Nederland doet goede zaken. De NWOBHM die de formatie maakt - met sterke invloeden van Black Sabbath en Iron Maiden - wordt positief ontvangen. Zonder een label achter de groep wisten de heren alle duizend persingen van debuutplaat Nightmares (2016) eigenhandig te verkopen en daarbij ontvingen ze ook nog tal van positieve reacties. Inmiddels heeft de band met The P.I.D. Files een opvolgende ep uitgebracht en behandelt deze daarop een interessant concept.

Het thema van het vier tracks tellende schijfje is een populaire theorie, die stelt dat Paul McCartney eigenlijk al jaren dood is en dat hij stiekem is vervangen door een dubbelganger. Op internet is er voldoende informatie over deze best interessante complottheorie te vinden en het is de Nederlandse schrijfster Bronja Hoffschlag, die over dit onderwerp een boek met fictionele inhoud schreef. Dit boek vormt tevens de inspiratie voor dit concept. Daarbij is Hoffschlag ook geen onbekende van de groep, aangezien ze ook al lyrics aanreikte voor het debuutalbum.

De ep gaat van start met Paul, dat meteen ook het prijsnummer is. De song hanteert een fijne uptempo snelheid en het zijn de snedige gitaarriffs van Renee Knegt en Johhny Karst die positief opvallen. Daarbij staat het ronkende basgeluid van Robin Zinger vrij prominent in de mix, wat het geheel wat zwaarder doet klinken. Het is de melodieuze solo die de track afmaakt, alsmede de zang van Hugo Koch (Rumbones, Rise & Burn en oprichter van het Very 'Eavy Festival in Stadskanaal). Zijn vocalen geven het vijftal een eigen geluid. Ze doen erg veel aan die van Ozzy Osbourne denken.

Qua songwriting hebben de mannen het dan ook goed in de gaten. Interessante wendingen en loopjes zorgen ervoor dat de songs niet snel vervelen. Zo is ook Angels Of The Universe een prima track, die richting het einde een fijne doom-inslag krijgt om uiteindelijk over te gaan in het snelle Buried. Instrumentaal wordt er op deze song veel teruggegrepen op de begindagen van Iron Maiden qua ritme en gitaarpartijen. Het enige wat hier minder uitpakt, is de duivelse stem aan het einde van de track. Deze klinkt meer als Kermit de Kikker met een verkoudheid dan als het dreigende, alomvattende kwaad.

De nummers op The P.I.D. Files zijn verpakt in een rauwe mix die weinig gepolijst klinkt. Het geeft het geheel een old school-gevoel mee en die past prima bij de sound van de band. Burning laat met deze ep horen over prima muzikale kwaliteiten te beschikken en weet dit aan te vullen met interessante thematiek. De speelduur van zeventien minuten vliegt voorbij. Het voelt nergens aan als straf om op replay te klikken.

1. Paul
2. On The Run
3. Angels Of The Universe