Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Review

Skulk, The Hulking - Afterbirth Of A Nation
Jaar van release: 2018
Label: Eigen Beheer
Skulk, The Hulking - Afterbirth Of A Nation
Skulk, The Hulking is een eenmansproject uit New York. Uitleggen wat voor soort muziek hij maakt, voelt een beetje als een kleur beschrijven aan een kleurenblinde. Metal en punk vormen de basis, met daaroverheen flink wat hiphopsaus. Maar ook zijn er overduidelijke invloeden van funk, reggae, elektronica en verschillende subgenres van rock terug te horen. De teksten zijn maatschappijkritisch en zitten vol met woordspelingen. Door al deze invloeden wordt een heel uniek geluid gecreëerd.

Het kan best lastig zijn om al deze invloeden en ideeën tot een goed klinkend geheel te versmelten. Gelukkig lukt dit Skulk heel goed. Hoewel sommige nummers een grote clusterfuck aan invloeden bevatten, bijvoorbeeld Grind (Money Crotch), klinken ze allemaal als een samenhangend geheel. Dit geheel draait vooral om de stem van Skulk. Hij zingt, rapt en schreeuwt de nummers aan elkaar. Hij is goed verstaanbaar, om zo de teksten zo duidelijk mogelijk over te brengen. De teksten gaan veelal over problemen die zich nu voornamelijk in Amerika voordoen. Zo zijn er nummers te vinden over de groeiende kloof tussen arm en rijk (Joe Candidate), drugsverslaving en onzekerheid (Add Her All) en de verwachting dat je altijd gelukkig moet zijn (This Commercialism Sure Meens Business…).

Maar ook de muziek is belangrijk op deze plaat. Persoonlijk vind ik het heel fijn om te horen dat de bas een van de belangrijkste instrumenten is. Over het hele album zijn catchy baslijnen te horen, die soms aan funk doen denken, dan weer aan hiphop en in het volgende nummer aan alternative metal. De gitaarpartijen worden duidelijk onderworpen aan allerlei effecten, die vooral aan Rage Against The Machine doen denken. Ook worden deze partijen veel ondersteund of zelfs vervangen door elektronische geluiden, zoals in Cancer en We, The Terrorism. Zoals misschien wel te verwachten is, zijn ook de drumpartijen afwisselend. Niet zo afwisselend als de andere instrumenten trouwens. Ze vormen voornamelijk een duidelijke ruggengraat voor de muziek en blijven vaker op de achtergrond. Alleen als de muziek erom vraagt, komen ze wat meer op de voorgrond.

Skulk, The Hulking heeft met zijn tweede plaat duidelijk een eigen geluid ontwikkeld. Het mengsel van verschillende genres en invloeden werkt goed. Erg toegankelijk is het echter niet. Ik heb het album een meerdere keren op moeten zetten voordat ik het fijn vond klinken. Maar als je daar eenmaal bent, is het een heerlijke plaat. Je hoort elke luisterbeurt weer nieuwe woordspellingen, elektronische partijen op de achtergrond of grappige geluidseffecten. Daarnaast ontpoppen sommige nummers zich als enorme oorwurmen. Dit is een aanrader voor iedereen die houdt van artiesten die ver buiten de lijntjes kleuren.

Tracklist:
1. Hide Your Children
2. He Who Finishes First Is Finished First
3. By Hook Or By Crooked Automatic Assault Rifle
4. Grind (Money Crotch)
5. Joe Candidate
6. Cancer
7. Make It Sew
8. This Commercialism Sure Meens Business
9. The Proper Way To Fail
10. Add Her All
11. We, The Terrorism
12. May It Never End

Score: 80 / 100

Reviewer: Sam
Toegevoegd: 10 januari 2019

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.