P.O.D. - Circles
Label: Mascot Label Group
P.O.D. - Circles
Elke muziekliefhebber die is opgegroeid in de era van nu-metal kent P.O.D. wel. Met de singles Alive, Boom en Youth Of The Nation van het album Satellite (2001) was de formatie niet van de buis af te slaan en bevond de groep zich tussen acts als System Of A Down, Drowning Pool, Papa Roach, Korn en Linkin Park. Maar waar het grote deel van deze namen zijn roem met succes wist uit te breiden of te behouden, raakte P.O.D. in de vergetelheid. Nieuw materiaal sloeg niet aan en sindsdien zijn deze christelijke rockers vooral nostalgisch, maar niet meer relevant.

Dat is ook niet geheel onterecht. De kwaliteit van de albums die de band uitbrengt is nogal wisselend. Desondanks weet P.O.D. af en toe een plaat af te leveren die de moeite waard is (Murdered Love, 2012) en ook Circles behoort daar toe. Met energieke en opzwepende songs, die niet heel ver weg liggen van de succesperiode, spreekt de band de nostalgische luisteraar aan, maar zeker ook een nieuwe doelgroep.

Opener Rockin' With The Best grossiert in grootspraak en doorzichtigheid, maar is wel aanstekelijk en heeft een krachtig refrein. Opvolger Always Southern California moet het daarentegen hebben van een prima flow. Het zijn vervolgens de titeltrack Circles en het knallende Panic Attack die punten scoren, evenals Listening For The Silence. Wat P.O.D. vooral goed doet, is voorzien in aanstekelijke afwisseling. Harde rockers wisselen langzamere tracks af, waarin verschillende stijlen zoals hiphop en reggae worden geïntegreerd. Het is uiteindelijk de panische afsluiter Home die het meest opvalt, waarin vocalist Sonny Sandoval zich vocaal intensief laat gaan.

Hoogwaardig is het allemaal niet. Het is vooral vermakelijk. P.O.D. pakt uit met een album met aanstekelijke nummers, die allemaal niet zo moeilijk in elkaar zitten en zich met gemak in je hoofd nestelen. Muzikaal levert de band diversiteit en effectiviteit en dat is voor de muziek die de nu-metalformatie maakt meer dan voldoende. Wie de band uit het verleden een warm hart toedraagt, zal zich dan ook prima vermaken met Circles, maar ook degene die op zoek is naar lekker losse en opzwepende muziek kan deze release een prima kans geven.

1. Rockin' With The Best
2. Always Southern California
3. Circles