Revocation - The Outer Ones
Label: Metal Blade Records
Revocation - The Outer Ones
Onder het mom van beter laat dan nooit: een nieuwe schijf met breinbrekende death metal, gemaakt door Revocation en uitgebracht via Metal Blade Records. The Outer Ones is alweer het zevende album en met zo'n fraaie cover is in ieder geval al een esthetische driepunter gescoord. De fijne detaillering in het artwork geeft een goed beeld van de stijl en complexiteit die de muziek bezit. Maak je op voor een indrukwekkende, allesverpletterende reis met deze muzikale duizendpoten.

De drumvellen trillen uit de ketels als openingsnummer Of Unworldly Origin van start gaat. De blastbeats gaan al vrij snel over in vakkundig slagwerk, waarbij de vlijmscherpe, eigenzinnige gitaarriffs netjes volgen. Met de break halverwege het nummer en de gitaarsolo die volgt, laat Revocation meteen horen dat we hier niet met een dertien-in-een-dozijnband te maken hebben. That Which Consumes All Things is qua complexiteit en gelaagdheid een mooie en logische opvolger. Ook dit nummer bezit veel tempowisselingen en een goed uitgebalanceerde structuur. Het heftige einde zet de puntjes op de i. Over heftig gesproken: The Outer Ones, Luciferous en afsluiter A Starless Darkness gaarne beluisteren als het hoofd geen tekenen vertoont van cefalalgie. Dat is een taalkundig hoogstandje, maar betekent niets anders dan hoofdpijn. Je zou het bijna krijgen van al het headbangen op deze aangename klanken.

In Blood Atonement toont Revocation zijn veelzijdigheid aan, aangezien het nummer jazz-achtige momenten bevat waarop de lekkere, zware bassloopjes naar voren zijn gebracht. Als je denkt dat de gitaarriffs en het drumwerk hun maximale bereik hebben aangetikt, weten de Amerikanen toch nog dieper in de de mathematische structuur te ploeteren. Het door djent geïnspireerde Fathomless en Vanitas met zijn pakkende refrein zijn eveneens technische meesterwerkjes waarin de 7-snarige gitaar optimaal is benut. Ex Nihilo is een progressief, instrumentaal nummer en tegelijkertijd zou het net zo goed een dikke, vette middelvinger kunnen zijn naar de collega's van Dream Theater. Wat een musici heeft Revocation in de gelederen! Zo zijn alle nummers uiteindelijk voorzien van een fijne precisie, en zou deze review eindeloos kunnen zijn.

Bands als Aborted, Obscura en Rivers Of Nihil krijgen met Revocation een concurrent als het gaat om een top drie-plaats in de jaarlijsten van 2019. The Outer Ones is zonder meer een album dat tijdloos klinkt. De nagenoeg perfecte structuren en afwisselingen in de nummers maken dat je continu nieuwe details ontdekt in de muziek. Dat kan alleen als je tot de beste in het genre behoort. The Outer Ones is een heel dikke aanrader en een must voor de techdeath-fanaten.

1. Of Unworldly Origin
2. That Which Consumes All Things
3. Blood Atonement