Sodom - Partisan
Label: SPV / Steamhammer Records

Sodom - Partisan

Sodom heeft een nieuwe line-up. Eerder dit jaar nam Tom Angelripper na jarenlange samenwerking afscheid van drummer Makka en gitarist Bernemann. Het creatieve vuurtje was gedoofd. Inmiddels is Sodom in de studio voor een nieuwe plaat en trekt de band in december met Exodus, Death Angel en Suicidal Angels door Europa met de MTV Headbangers Ball Tour 2018.

De ep Partisan vormt een nieuwe start voor de band uit Gelsenkirchen. Nou ja, een echt nieuw begin is het niet. Tom Angelripper en Frank Blackfire zijn weer herenigd. Frank verruilde Sodom na de klassieker Agent Orange (1989) voor Kreator. Wat wel nieuw is, is dat de band een tweede gitarist heeft: Yorck Segatz (Beyondition). Drummer Husky (Asphyx) heeft de plek van Makka achter de drumkit ingenomen.

De eerste show met Frank Blackfire terug in de gelederen was op Rock Hard Festival in mei van dit jaar. Van dat optreden is de opname van Tired & Red op de ep terechtgekomen. Met een reden. Dat nummer is afkomstig van Agent Orange, het meest succesvolle album van Sodom. De stijl van Frank was bepalend voor de sound van Sodom ten tijde van Persecution Mania (1987) en Agent Orange. Overigens is van datzelfde optreden ook de video One Step Over The Line verschenen, afkomstig van Tapping The Vein (1992), als opwarmertje voor de MTV Headbangers Ball Tour. Die video kun je hieronder bekijken. De enige show in Nederland is op 5 december in 013, Tilburg.

De riffs van de titeltrack Partisan zijn door Frank geschreven. Het nummer had op Agent Orange kunnen staan. Het tweede nummer, Conflagration, is geschreven door Yorck en bevat wat meer afwisseling. Het artwork is old-school en datzelfde geldt voor de organische sound. Partisan klinkt ouderwets goed. Beide nummers bevatten net wat meer agressie dan de recentere platen. Ze hebben weer dat zwartgeblakerde randje en het stemgeluid van Tom is ook weer wat rauwer. Kortom, het voorproefje voor de nieuwe Sodom-plaat, die begin volgend jaar zal verschijnen, smaakt naar meer.

1. Partisan
2. Conflagration
3. Tired & Red (Live Rock Hard Festival 2018)