15-11-2018

Born To Murder The World - The Infinite Mirror Of Millennial Narcissism
Label: Extrinsic Recordings
Shane Embury, bekend van Napalm Death, slaat dit jaar twee vliegen in een klap. Hij lanceert zijn eigen label en tegelijkertijd het eerste album van zijn project, genaamd Born To Murder The World. Daarbij krijgt hij ondersteuning van niemand minder dan Mick Kenney (Anaal Nathrakh) en Duncan Wilkins (Fukpig). Met zulke ervaren zwaargewichten mag je eerst stevig in de bank gaan zitten alvorens je de playknop aanraakt. Juist wanneer de grindcorescene in de omgeving van Birmingham zo goed als uitgestorven lijkt, slaan de mannen toe.

Het zal niemand verbazen dat Born To Murder The World in muzikaal opzicht klinkt als een kruisbestuiving van eigen roots. Toen alle nummers een heel eind geschreven waren, is Wilkins pas in beeld gekomen om de vocalen te verzorgen. Een juiste keuze, zo blijkt al snel. Wat een genadeloze, allesvernietigende bak pleurisherrie is The Infinite Mirror Of Millennial Narcissism. Voordat de albumtitel is uitgesproken is het merendeel van de speeltijd al voorbij. Dan weet je dat je als grindcorefreak gebakken zit. Zo horen we in de korte nummers als Brutality Alchemist en Penetrate The Descent veel invloeden terug van Napalm Death. As He Creates So He Destroys is een mix van ideeën en bevat statische, strakke riffs en dito drumpartijen. The best of both worlds, zo zullen we maar zeggen.

Het album bezit slechts drie nummers die langer duren dan twee minuten. Genesis Misconception, Corruption Feeds Deception (favoriet hier) en Negativity Plague bieden net wat meer dan het overige materiaal. Hierbij is goed hoorbaar dat Kenney ook zijn ideeën in het schrijfproces heeft weten te integreren. Raakvlakken met Anaal Nathrakh zijn er doordat de nummers voorzien zijn van een andere, meer atmosferische sound en er gebruik is gemaakt van keyboards en samples op de achtergrond. De blastbeats komen en gaan en voelen als een op hol geslagen massagestoel. En dan hebben we nog de uitstekende vocalen van Wilkins, die schreeuwt, gromt en krijst als een duivelse, krolse kater die scheermesjes uitpoept. Luister maar eens naar Poison Purity. Wat een bezeten stemgeluid heeft deze man, die daarmee het album zeker naar een hoger plan weet te tillen.

The Infinite Mirror Of Millennial Narcissism beluisteren voelt alsof je vrijwillig wordt neergemaaid in een verlaten omgeving door rokende mitrailleurs, die net iets te snel door hun salvo’s heen zijn. Een krap kwartier, inclusief interludes, is erg karig. Ondanks dat smaakt deze goed belegde boterham juist om die reden wellicht naar meer. Born To Murder The Ears. Grrrrrind!

1. When The Heart Is Violated (The Universe Remembers)
2. Brutality Alchemist
3. Genesis Misconception