18-10-2018

Leeched - You Took The Sun When You Left
Label: Prosthetic Records
Leeched is ongetwijfeld de jongste band die ik van een review voorzie. Het gezelschap uit Manchester is namelijk pas sinds vorig jaar actief. You Took The Sun When You Left is dan ook het eerste album. De titel spreekt voor zich. De luisteraar krijgt een loodzware mix tussen metal, death- en grindcore voorgeschoteld, die inderdaad al het licht uit je pupillen opzuigt. Het drietal heeft voor deze speciale aangelegenheid elf nummers opgenomen. Prosthetic Records, ook betrokken bij onder andere The Acacia Strain en Gojira, brengt het album uit.

Met Cripple The Herd begint de bokswedstrijd van zwaargewichten. Met trage riffs besluipt Leeched zijn tegenstander en laat de opponent meteen verbleken van angst. Tijdens Rope delen de Engelsen gelijk de eerste, snelle uppercut uit. The game is on. Na deze korte opwarmertjes begint het echte werk. Tijdens By The Factory en Guilt ontstaat er een gebalanceerd gevecht tussen uptempo stoten en ultraslome, rake klappen die binnenkomen als een flinke stoot op de lever. Gitarist Judd maakt gebruik van een HM-2-pedaal. De combinatie tussen het pedaal en de muziekstijl versterkt het duistere en industriële karakter van Leeched. Namen die binnenschieten als vergelijkingsmateriaal zijn Harm’s Way en Code Orange. A Mouth Full Of Dirt levert wat explosieve, dubbele kaakslagen op, gevolgd door een gong op de bel. Een paar losse tanden uitspugen en drinkpauze.

Tijdens de rust horen we op de achtergrond Born In The Sand. Het is een rustig nummer dat vooral bedoeld is om de schade op te maken. Veel tijd hebben we echter niet, want de tweede ronde begint. Hoewel Raid By The Lead als vanouds start en de tegenstander meteen de hoek in dwingt, blijven de echte klappen uit en is het vooral verbaal geweld. De oprechte woede van zanger en bassist Laurie gaat door merg en been. Met het statische Harrow The Pastures nadert Leeched het einde van zijn bokswedstrijd. Het eind van dat nummer is (te) lang uitgesponnen in een noise-achtige sfeer. De finaleklap wordt uitgedeeld tijdens titelnummer en afsluiter You Took The Sun When You Left. Het levert nog wat uptempo vliegwerk op waarna er wordt afgetikt met een knock-out.

Dit debuutalbum is een intense, haast macabre ervaring. De sfeer die wordt neergezet, trekt je mee naar de onderwereld en houdt je volledig in zijn greep. Er is afwisseling in en tussen de nummers, maar tegelijkertijd had er iets meer variatie aanwezig mogen zijn. Persoonlijk kan ik daar makkelijk doorheen prikken en laat ik me graag meerdere keren knock-out slaan. Leeched drukt duidelijk zijn stempel op het genre en de verwachtingen voor de toekomst zijn hooggespannen.

1. Cripple The Herd
2. Rope
3. The Stone And The Steel