Grave Digger - The Living Dead
Grave Digger - The Living Dead
Het Duitse heavymetalinstituut Grave Digger weet niet van stoppen, ook niet na de vervelende exit van Stefan Arnold. Na twintig jaar zijn de spanningen tussen hem en bandleider Chris Boltendahl zo hoog opgelopen, dat Arnold zijn ontslag vlak na de opnames van het nieuwe album The Living Dead kreeg. Nu zijn er niet vaak veranderingen binnen de line-up van Grave Digger, maar altijd is onenigheid met Boltendahl de aanleiding. Hij heeft het geluk dat de band zonder zijn karakteristieke stem ondenkbaar is. Dus het zal altijd iemand anders zijn die het onderspit zal moeten delven als er wrijving binnen de band is.

Ondanks dit drama is het negentiende werkstuk van Grave Digger gewoon volgens schema uitgebracht. De laatste albums Return Of The Reaper (2014) en Healed By Metal (2017) zijn voor Grave Digger-begrippen vrij standaard en recht voor z’n raap. Grave Digger is echter op zijn best als een album een concept heeft, met als beste voorbeeld de klassieker Tunes Of War uit 1996. De laatste twee albums hebben dat niet, waardoor ze vrij snel in de vergetelheid zijn geraakt.

Grave Digger heeft daarom een concept nodig, wil de band nog enigszins opvallen. Het zorgt ervoor dat de nummers in een bepaalde sfeer geschreven moeten worden. Daarom is The Living Dead een stuk interessanter. Het zombie-thema is Grave Digger op het lijf geschreven. Fear Of The Living Dead en Blade of The Immortal zijn prima songs ter voorbereiding van een nieuw seizoen van The Walking Dead. Het was tof geweest als het hele album het verhaal van een zombie-invasie had verteld, maar uiteindelijk handelt slechts een handvol songs over dit thema.

Als tegenreactie op de vorige albums hebben Boltendahl en gitarist Axel Ritt het schrijfproces anders benaderd. Typische Grave Digger-riffs zijn geschrapt en Ritt kreeg de vrijheid om met van alles en nog wat te komen. Het eindresultaat valt in dat opzicht wat tegen. Fist In Your Face is ietsjes anders dankzij de jarenzeventig-feel van de gitaarpartijen. De ontzettend vrolijke polkametaltrack Zombie Dance heeft de fanbasis behoorlijk verdeeld, iets wat niet echt de bedoeling kan zijn. What War Left Behind en Insane Pain klinken dan weer als vanouds. Zo vliegt het hele album van hot naar her zonder enige samenhang.

In de klassieke Grave Digger-track Way Of The Warrior komt halverwege zeer onverwachts de Ierse riedel van Gary Moore’s Over The Hill And Far Away voorbij. Het album bestaat uit meer van dit soort pogingen om een track interessanter te maken, maar die komen eerder geforceerd over. The Living Dead is een dappere poging om een andere muzikale weg in te slaan. Het komt alleen niet zo goed uit de verf. Wellicht dat het de bandleden op een volgend album wel lukt om nieuwe elementen op een geslaagde manier te verweven in hun muziek.

1. Fear Of The Living Dead
2. Blade Of The Immortal
3. When Death Passes By