• Bryan Ottoson (American Head Charge) - 2005
  • Dan "Cernunnos" Vandenplas (Enthroned) - 1997
  • Rob Clayton (Hallows Eve) - 1992

Mordbrand - Wilt
Label: Carnal Records
Mordbrand - Wilt
Eén van de zevenentwintig bands op de meest recente editie van Stonehenge was Mordbrand. Dat is een Zweedse deathmetalband, bestaande uit vocalist Per Boder, gitarist/bassist/vocalist Björn Larsson (beiden zitten ook nog in God Macabre) en drummer Johan Rudberg (Karensdag, The Law, ex-Horned). Live krijgt het trio hulp van Kristian en Christian van Inferior.

Mordbrand maakt death metal uit de Zweedse school. Vanwege de moderne productie, de vocalen (met veel reverb, à la Dismember ten tijde van Like An Ever Flowing Stream) en het gitaargeluid (dankzij het Boss HM2-pedaal) doet de muziek wat aan die van Vallenfyre denken. Ook Bloodbath, Entombed, Dismember, Grave en zelfs Behemoth komen in gedachten op. Met name laatstgenoemde lijkt niet in het rijtje te passen, maar de sterke afsluiter Give In To Oblivion verraadt de voorliefde voor black metal en heeft een bepaalde grootsheid die je bij de Poolse groep ook terughoort.

Knap is dat de mannen ondanks deze invloeden fris klinken. Dat komt voor een deel door de energieke mastering en de prima mix, die zowel ruimte laten voor het groovy aspect als de melodie en voor zowel de rauwe agressie als de morbide, zwartgeblakerde sfeer. Maar ook de songwriting is op orde. In elke track komt wel een idee aan bod dat goed blijft hangen. Vaak is dat een riff of een lead, maar ook het soleerwerk in To Pursue Damnation is memorabel.

Met name de eerste helft van de release is sterk. Neem nu bijvoorbeeld Delivering The Gods, dat uitstekende riffs bevat. Of Worship Predation; death ’n roll in optima forma, met zowel een galop-deel als een d-beat. Wat de release interessant houdt, is de afwisseling tussen de tracks. Binnen de nummers is er al variatie in tempo, maar ook onderling verschillen ze voldoende. Zo raast At The Larvae Column er flink op los met blasts en schakelt het erop volgende Throes Of Glorious Death (met fraaie harmonieën) een paar versnellingen terug.

Hoe vaak de OSDM-sound ook gekopieerd is, er zijn nog altijd behoorlijk wat bands die er in voldoende mate een eigen draai aan geven. Mordbrand is één van die voorbeelden. De heren klinken gemotiveerd en hongerig. Daardoor komt de mix van smerige en duistere doom/death geïnspireerd en energiek over. De Noord-Europeanen bieden een donkere setting met genoeg instrumentale variatie om het interessant te houden. Wilt, dat een ideale speeltijd van iets meer dan veertig minuten heeft, is dan ook het bewijs dat Zweedse old school death metal anno 2018 nog steeds impact heeft.

1. Bleed Into Nought
2. Delivering The Gods
3. Worship Predation