16-11-2018

Soen - Lykaia Revisited
Label: Silver Lining Music
Soen - Lykaia Revisited
Wat is het heerlijk om sommige platen na lange tijd weer eens op te zetten. Soen kwam begin vorig jaar met het ijzersterke Lykaia, een prachtig album waarop de Zweedse formatie op organische wijze elementen van Opeth, Tool en Muse samenbrengt in memorabele composities. Binnenkort verschijnt er een geremasterde versie met bonus- en livetracks. Dit naar aanleiding van een geslaagde tour ter promotie van de release. Een tour die nieuwe inzichten gaf om de sound te verbeteren.

Wellicht heb je de review van Lykaia al gelezen. Zo niet, samengevat komt het er op neer dat met name de eerste vijf tracks van buitengewone klasse zijn. Ze behoren tot de beste die de formatie met zeer vaardige muzikanten geschreven heeft. De songwriting is top. De muzikaliteit en de emotionele voordracht verhogen het luisterplezier. De rijke nummers nodigen je uit om ze keer op keer te beluisteren. Ook daarna blijven de composities aangenaam, al krijg je niet meer de adrenalinestoot die je bij de eerdere tracks wel krijgt. Gentry Studer (Epic Mastering) heeft ten opzichte van de originele versies kleine aanpassingen gedaan (bijvoorbeeld aan de drumtracks van ex-Opeth-drummer Martin Lopez), waardoor de songs nog beter uit de verf komen.

Lykaia Revisited bevat zoals reeds aangegeven bonus- en livetracks. De bonustracks zijn Vitriol en God’s Acre, die ook al op eerdere versies van Lykaia te vinden zijn. Extra zijn dit keer de live-versies van Sectarian, Jinn en Lucidity, waarin de mannen experimenteren. Het zijn prima toevoegingen waaruit de kwaliteiten van de musici blijken, zoals ze ook al lieten horen op ProgPower Europe 2017. Tijdens de komende editie van dat festival speelt Soen trouwens twee shows elders: op 5 oktober op Euroblast in Keulen en twee dagen later in Baroeg te Rotterdam. Beslist de moeite waard om een kijkje te nemen, en datzelfde advies geldt met betrekking tot het aanschaffen van Lykaia Revisited.

1. Sectarian
2. Orison
3. Lucidity