Habitants - One Self
Label: Eigen Beheer
Habitants - One Self
In 2015 starten René en Hans Rutten, bekend van The Gathering, een nieuwe band onder de naam Habitants. De broers vinden in Gema Pérez de gewenste gitariste en songwriter. Levenspartners Gema en René schrijven de songs en de drie oefenen in Nijmegen. Het eerste resultaat daarvan openbaart zich met Meraki. Het is dan inmiddels 2016. Het drietal vindt in zangeres Anne van den Hoogen en bassiste Mirte Heutmekers de gewenste uitbreiding.

In 2017 en in het begin van 2018 zijn er meerdere hoogtepunten en dieptepunten. Hans verlaat de band na creatieve meningsverschillen en drummer Jerôme Miedendorp de Bie (Drive By Wire) neemt de vrijgevallen plek in. De crowdfundingcampagne voor het debuutalbum is succesvol. Het eerste optreden is een feit (22 juni 2018 in het voorprogramma van The Gathering). Hoewel er eerst heugelijk nieuws is dat er gezinsuitbreiding bij de songwriters komt, komt baby Vince vlak na geboorte te overlijden.

Die verschillende emoties zijn terug te horen op het stemmige One Self, dat begrijpelijkerwijs is opgedragen aan Vince. Tragiek, trauma, tederheid, liefde en kracht komen heel toepasselijk naar voren, op een fragiele en intrigerende manier. Soms omgezet in stevige passages zoals in Jupiter, dat al snel blijft hangen, maar vaker zit de overtuigingskracht juist in het breekbare. Die schijnbare tegenstrijdigheid openbaart zich soms zelfs op hetzelfde moment en bezorgt daarmee de rillingen op het lijf.

Dat doet ook Anne van den Hoogen, tevens zangeres van Rosemary & Garlic. Zij zorgt met haar rustige, ingetogen zang voor het licht in de duisternis. Ook hier werkt de paradox ten gunste van de totaalbeleving. De filmische, donkere muziek met veel diepte (elektronica, soundscapes, effecten op gitaarpartijen), niet voor niets “music noir” genoemd, en de lichte, dromerige vocalen gaan prachtig samen. Ondanks dat de muziek vaak ingetogen en melancholisch van aard is, zit er voldoende hoop in de klanken. Er is acceptatie. Er is een zon achter de wolken.

One Self is een prachtig album die de gehele speelduur blijft boeien. Vanwege de gelaagdheid blijft de release na meerdere luisterbeurten zijn kracht behouden. Enerzijds vanwege de hemelse en tedere stem van Anne, anderzijds dankzij de subtiele bewegingen binnen de nummers, zoals Meraki goed aantoont, het enige nummer waarin Hans nog te horen is. Alles lijkt te kloppen op deze release, van de bijdragen van Noël Hofman op trompet en Frank Boeijen (ambient sounds) tot de mix van Guido Aalbers en master van Maor Appelbaum. One Self is er een om stil van te worden.

1. Winter
2. One Self
3. Jupiter