• Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34

Ross The Boss - By Blood Sworn
Label: AFM Records
Ross The Boss - By Blood Sworn
Met het einde van Manowar in zicht, is het voor Ross The Boss misschien wel de beste tijd om te oogsten. De oud-gitarist van het strijderskwartet is alweer tien jaar op pad met zijn naar zichzelf vernoemde band en bracht eerder al twee fijne platen uit. De link naar de muziek die hij met Manowar maakte, is overduidelijk aanwezig en met het wegvallen van die band is hij prima in staat om de fans van de "meest harde en pure heavymetalband, die ooit op aarde rondliep" op te vangen.

By Blood Sworn vindt dan ook weer genoeg invloeden bij de groep die de gitarist ooit oprichtte, maar put ook genoeg uit de heavy metal van de jaren tachtig. Hierdoor is er, ondanks de vele referenties, geenszins sprake van een Manowar-coverband, maar staat al het materiaal krachtig genoeg op eigen benen. De titelsong waarmee de band opent, verwijst nog wel degelijk naar de oude band van Ross. Vooral enkele gitaarriffs komen bekend voor. Het nummer zet echter wel gelijk de toon voor de plaat en laat een voortreffelijke combinatie van krachtige coupletten en een groots refrein horen. Uiteraard mag een formidabele solo daarbij niet ontbreken.

Wat opvalt aan By Blood Sworn is het bij tijd en wijle swingende en formidabele gitaarspel. Het is meeslepend, krachtig en groots. Het is zonder dat het er te nadrukkelijk bovenop ligt de hoofdrolspeler van de plaat. Ross geeft daarnaast ook alle ruime aan vocalist Marc Lopes om net zo goed te schitteren. De zanger maakt zijn debuut in de formatie. Zijn vocalen refereren duidelijk aan die van Eric Adams, al is laatstgenoemde zonder meer de betere.

De tracks op het album hebben veelal een avontuurlijk karakter. Originaliteit is ver te zoeken en veel werk is allemaal al eerder en beter gedaan, maar dat neemt niet weg dat er zeer vermakelijk materiaal op de plaat staat. Zoals gezegd is de albumopener al een ferme track, maar ook het daaropvolgende Among The Bones en This Is Vengeance luisteren prima weg. Halverwege zakt het tempo iets met het dreigende Lilith en de ballade Faith Of The Fallen (met geweldige solo), maar tegen het einde versnelt de band weer met een spetterend slotstuk, waarbij het knallende en swingende Play With The Godz het beste bevalt.

Voor de liefhebbers van Manowar, power en heavy metal en uiteraard de fans van het eerdere werk van Ross The Boss is By Blood Sworn absoluut een aanrader. Het album is gevuld met prima rockende, up-tempo tracks, maar biedt ook afwisseling door middel van een aantal rustigere songs. Het vakmanschap van de artiesten spat ervanaf en zorgt dat er muzikaal veel te genieten valt. Vooral liefhebbers van melodieuze zang en krachtige gitaarriffs en solo's komen hier goed aan hun trekken. Daarnaast heeft de plaat een zeer nette productie, die ervoor zorgt dat alle nummers helder uit de speakers knallen. Nergens vernieuwt men, maar dat is ook nergens de intentie. Gewoon lekker rocken is het devies en dat is precies wat Ross The Boss doet.

1. By Blood Sworn
2. Among The Bones
3. This Is Vengeance