Pitfest
Enquête

Wie is jouw favoriete toetsenist ooit?

Alex Staropoli
Christian 'Flake' Lorenz
Derek Sherinian
Don Airey
Falk Maria Schlegel
Henrik Klingenberg
Janne Wirman
Jens Johansson
Jon Lord
Jon Oliva
Joost van den Broek
Jordan Rudess
Josh Silver
Keith Emerson
Ken Hensley
Kevin Moore
Mambo Kurt
Martijn Westerholt
Michael Pinnella
Øyvind 'Mustis' Mustaparta
Richard Barbieri
Rick Wakeman
Steinar 'Sverd' Johnsen
Tuomas Holopainen
een andere toetsenist, namelijk:

[ Uitslag | Enquêtes ]

    25 april:
  • Finntroll, Metsatöll en Suotana
  • 26 april:
  • Bodyfarm, Insurrection en Inherited
  • Dogma, Curselifter en State Power
  • Old Man's Riot en Thorndale
  • 27 april:
  • Edenbridge, Deep Sun, Devilsbridge en Epinikion
  • Headless Hunter, Deadspeak, Ancestral Sin, Deafened to Death en Grofvuil
  • Temple Fang
  • Warkings, Hammer King en Victoriu
  • Willemsfest
  • 28 april:
  • Blasphemy, Wrok en Kerberos
  • FemME IX - Female Metal Event
  • Warkings, Hammer King en Victorius
  • 29 april:
  • Coroners, Gravery en Born Infected
  • Hate en Keep Of Kalessin
  • 30 april:
  • Coroners, Gravery en Malignity
  • Kill The Lights
  • 1 mei:
  • Kill The Lights
    25 mei:
  • Acid King en Earth Tongue
  • Bad Breeding
  • Caligula's Horse
  • Graveland festival
  • Vanaheim, Xaon en End Of the Dream
Kalender
Vandaag jarig:
  • Aleksej Obradovic (De Profundis) - 44
  • Elyghen (Elvenking) - 46
  • Fish (Marillion) - 66
  • Fredrik Hedström (Persuader) - 45
  • Ilia (Arafel) - 43
  • Javier Jiménez (Ebony Ark) - 42
  • Michael Wagener (producent) - 75
  • Mihai (Cadavrul) - 36
  • Nicholas Barker (Cradle Of Filth) - 51
  • Paul Baloff (Exodus)† - 64
  • Rosalie Cunningham (Purson) - 34
Review

Saxon - Rock The Nations (re-release)
Jaar van release: 2018
Label: BMG

Saxon - Rock The Nations (re-release)

Terwijl de Britse band Saxon nog altijd druk doordendert met tours en eerder dit jaar een nieuw album (Thunderbolt, het 22ste!), brengt BMG in rap tempo de oudere albums opnieuw uit. In sets van drie zijn Innocence Is No Excuse, Rock The Nations en Destiny aan de beurt. De nieuwe cd-uitgaven zijn bijzonder mooi vormgegeven mediabooks en met speciale persingen komen ook de vinylliefhebbers er goed vanaf. De albums bevatten de remasters die fans al in 2010 konden aanschaffen. De achtste langspeler Rock The Nations bevat dezelfde bonustracks als de remaster uit 2010.

In het midden van de jaren tachtig bevond Saxon zich in een crisis. De formatie zocht naar commercieel succes, maar de daarmee gepaarde verandering van muzikale richting verdeelde de fans en nieuw publiek kwam er niet. Bassist Steve Dawson werd begin 1986 ontslagen en vervanging was er nog niet bij de opnames voor Rock The Nations (1986). De baspartijen werden vervolgens ingespeeld door zanger Biff Byford, die enige ervaring op de bas had. Bassist Paul Johnson krijgt in het albumboekje de credits, omdat hij bij de groep kwam voordat de nieuwe schijf uitkwam, maar heeft er dus geen noot op gespeeld. Het is een van de vele opmerkelijke anekdotes die bij deze zeer wisselvallige plaat horen.

Fans die verlangden naar het ruigere, hardere NWOBHM-geluid waar Saxon groot mee is geworden, werden door openingsnummers Rock The Nations en Battle Cry op het verkeerde been gezet. Hoewel het titelnummer een clichématig metalanthem is, heeft het wel iets van het ruigere karakter van de beginjaren. De productie die een livegevoel geeft, helpt daarbij. Datzelfde geldt voor het aardige Battle Cry, dat vrij goed aansluit bij recente nummers met een powermetalinslag.

Daarna gaat het echter fout met het vreselijk zoetsappige Waiting For The Night, dat niet kan tippen aan Back On The Streets van een jaar eerder. Het nummer vervalt snel in herhaling met saaie gitaarpartijen en Byford die maar blijft roepen dat hij aan het wachten is. Op de heruitgave zijn er helaas nog twee versies van deze song te vinden. Live is het iets beter, maar echt interessant wordt het nergens. Het is de teneur van de plaat als geheel. Veel herhaling en weinig interessante, opvallende instrumentale of vocale partijen die een nummer naar een hoger niveau tillen. Zo ook We Came Here To Rock en You Ain’t No Angel. Laatstgenoemde is prikkelend bedoeld, maar met de vunzige teksten, vreselijke uithalen van Byford en de hijgerige vrouwenstem tegen het einde, is het een nummer dat je als Saxonfan liever wil vergeten.

Dat het nog bonter kan, bewijst Party Til You Puke, dat net als Northern Lady een gastbijdrage heeft van Elton John op piano. Het jamsessie-achtige nummer met gemaakte kreten van Byford ('These people are weird') zou het goed doen als b-kantje, maar heeft geen plaats op een traditioneel metalalbum.

Het is duidelijk dat Saxon op Rock The Nations geen idee had welke muzikale koers te bevaren. Het leidde tot enigszins saaie metalsongs die niet per se slecht zijn, maar te weinig om het lijf hebben om in de omvangrijke discografie op te vallen. Zeker na het uitzonderlijk sterke materiaal van de beginjaren. Daarnaast probeerde de groep het in het populaire te zoeken met flauwe ballads en een gastbijdrage van Elton John. Het vervreemdde de band alleen maar meer van zijn fans en zou ook het tijdelijke vertrek van drummer Nigel Glockler betekenen. Als langspeler is Rock The Nations wisselvallig en met regelmaat saai. Het is niet eens dat het sterke negatieve reacties oproept, maar meer nog geen enkele. Eigenlijk is dat nog erger.

Tracklist:
1. Rock The Nations
2. Battle Cry
3. Waiting For The Night
4. We Came Here To Rock
5. You Ain’t No Angel
6. Running Hot
7. Party Til You Puke
8. Empty Promises
9. Northern Lady
10. Chase The Fade (B-side)
11. Waiting For The Night (7" Version)
12. Northern Lady (7" Version)
13. Everbody Up (Live)
14. Dalles 1PM (Live In Madrid)
15. Power And The Glory (Live At The Reading Festival)
16. Rock The Nations (Live At The Reading Festival)
17. Waiting For The Night (Live At The Reading Festival)

Score: 50 / 100

Reviewer: Walter
Toegevoegd: 24 juli 2018

Meer Saxon:

Kerry King in Muziekcentrum Enschede

Alle artikelen en foto's (afgezien van albumhoezen, door bands/labels/promoters aangeleverde fotos of anders aangegeven), zijn © 2001-2024 Metalfan.nl, en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gekopieerd worden. De inhoud van reacties blijven van de reageerders zelf. Metalfan.nl is niet verantwoordelijk voor reacties van bezoekers. Alle datums van de Nieuwe Releases, Concertagenda, Kalender en in de artikelen zijn onder voorbehoud.