20-10-2018

Architects Of Chaoz - (R)Evolution
Label: Metalville
Architects Of Chaoz - (R)Evolution
Het debuut van Architects Of Chaoz in 2015 viel vooral op vanwege de aanwezigheid van Paul Di’Anno. Jarenlang teert hij op zijn verleden als zanger van Iron Maiden door steevast op te treden met nummers van zijn oude broodheer. Maar met Architects Of Chaos bracht hij eindelijk weer eens een album uit met eigen werk. En het bevatte potverdorie nog ook eens behoorlijk goede, energieke heavy metal. De grootste verrassing was nog wel de vocale prestatie van Di’Anno zelf. Op het podium is zijn stem allang niet meer wat het geweest is. Maar voor Architects Of Chaoz is hij er eens goed voor gaan zitten en heeft hij een indrukwekkende prestatie geleverd.

Drie jaar later zijn we aanbeland bij het tweede album van Architects Of Chaoz en zit Di’Anno er helaas niet meer bij. De zanger werd zijn eigen band uitgezet omdat zijn bandmaten niet meer op hem konden rekenen wegens zijn slechte gezondheid. Zijn afwezigheid is een flinke aderlating. Die conclusie trok ik al vrij snel na de eerste luisterbeurt van (R)Evolution. Di’Anno klinkt op het debuut hongerig. Zijn opvolger Titta Tani (ja, zo heet hij echt!) heeft de boel echter een stuk minder gemotiveerd ingezongen. Zonder de attitude en oprechte agressie van Di’Anno is de band opeens een stuk minder intens.

Tani is zeker geen beroerde zanger, maar de vonk slaat maar niet over zoals dat wel het geval is bij zijn voorganger. Tani is op zijn best als hij flink uithaalt, zoals in het felle Hitman, een van de beste nummers van het album. De snellere songs zijn sowieso het betere werk op (R)Evolution, waaronder Into The Fire en No Way Out. Zodra het tempo omlaag gaat, worden de nummers zeurderig en verdwijnt de impact die de vlotte songs wel hebben.

Door de heldere productie en het feit dat de gitaristen een goed gevoel voor melodie hebben, verdient het album zeker een luisterbeurt. Het eindproduct haalt het alleen bij lange na niet bij het debuut. Dat album zet ik regelmatig met plezier op. Dat verwacht ik niet te doen met (R)Evolution.

1. Rise
2. Dead Again
3. Hitman