21-07-2018

Nervosa - Downfall Of Mankind
Label: Napalm Records
Nervosa - Downfall Of Mankind
Nervosa was afgelopen tijd zo vaak in Europa te zien, dat je bijna zou vergeten dat de band uit Brazilië komt. De dames hebben aangegeven dat de politieke situatie in hun thuisland een grote inspiratiebron is voor de no nonsense thrash metal die ze produceren. Dit is duidelijk terug te horen, want ook hun derde album staat bomvol sociaalkritische nummers in de vorm van allesvernietigende metal.

De bandleden hebben gezegd dat ze de laatste tijd veel naar death metal hebben geluisterd, waardoor ook veel invloeden vanuit dit genre op het album terecht zijn gekomen. De eerste (volwaardige) nummers Horrordome en Never Forget zetten deze bewering meteen kracht bij. De diepe grunts van Fernanda Lira zijn hier de voornaamste factor in. Daarbij kunnen de riffs van Prika Amaral en de blastbeats van Luana Dametto op sommige momenten zo van een doorsnee deathmetalplaat komen. Ditzelfde geldt voor bijvoorbeeld No Mercy en het Portugese Cultura Do Estupro.

Verder is dit nog steeds overduidelijk een thrashmetalplaat. Er is veel afwisseling tussen groovende gitraarriffs, in bijvoorbeeld Vultures en Kill The Silence, en snelle solo’s in Bleeding. Dit wordt ondersteund door snelle, afwisselende drums en vunzige baspartijen. Hieroverheen krijst en brult Fernanda Lira de vaak korte en eenvoudige, maar doeltreffende teksten. Uitzondering hierop is de bonustrack Selfish Battle, dat geschreven is als klassiek heavymetalnummer, met zuivere vocalen en melodieuzere muziek.

Maar er zijn ook kanttekeningen te plaatsen bij Downfall Of Mankind. Vooral de lengte valt op. Veertien nummers (inclusief bonustrack en intro) met een gezamenlijke speeltijd van bijna vijftig minuten, is langer dan gemiddeld voor een thrashmetalalbum. Als het alle veertien goede, originele songs waren geweest, was dit geen probleem geweest. Maar sommige tracks klinken te generiek en dienen vooral als filler. Horrordome, No Mercy, en Fear, Violence, Massacre voegen zowel muzikaal als tekstueel amper iets toe. Hierdoor voelt de plaat lang aan en wordt het tempo eruit gehaald. Dit laatste doet de intro van Raise Your Fist! helaas ook. Quotes van bekende politieke leiders zijn het begin van dit verder sterke nummer. Ze gaan echter te lang door en worden niet ondersteund door muziek, waardoor de snelheid die was opgebouwd ineens terug naar nul wordt teruggebracht.

Ondanks deze kanttekeningen heeft Nervosa een degelijke thrashmetalplaat afgeleverd. Tot de klassiekers zal hij, ook binnen Nervosa’s eigen oeuvre, niet worden gerekend. Fans van de band, of mensen die nog kennis moeten maken met de muziek van de groep, kunnen echter wel genieten van dit album. Downfall Of Mankind is een mooie toevoeging aan het repertoire van de band, maar hopelijk weten de dames op hun volgende plaat iets meer maat te houden.

1. Intro
2. Horrordome
3. Never Forget, Never Repeat