• Ralph Salati (Destrage) - 37
  • Richard "Ricardo" Chuat (Kronos) - 47

• Matt LaPorte (Jon Oliva's Pain) - 2011

Marduk - Viktoria
Label: Century Media Records
Marduk - Viktoria
Blackmetalbeest Marduk stond aan de wieg van de zwartgallige scene in de jaren 90. Sindsdien heeft dit collectief aardig wat bezettingswijzingen te verduren gekregen, maar nooit heeft de band aan kwaliteit ingeboet. Toen podiumbeest Legion zich ging focussen op Witchery, werd er gekozen voor Funeral Mist-brulboei Mortuus. Sindsdien heeft Marduk een interessante ontwikkeling doorgemaakt. Het fenomenale Plague Angel diende als bewijs voor het levensvuur dat nog altijd aanwezig is bij deze Zweden.

Het experimentele Rom 5:12 laat een andere kant van de band horen. Er wordt vaker gekozen voor rustigere tracks en er is meer sprake van melodie dan ooit te voren. Tel daar de albums Wormwood en Serpent Sermon bij op en je snapt waarom deze band nog altijd aan populariteit wint. Voorgaande schijf Frontschwein geeft de nieuwe fans een mooie inkijk in de tijd van Panzer Division Marduk en grijpt qua thematiek weer terug op de bodemloze inspiratiebron die de Tweede Wereldoorlog heet.

Op Viktoria wordt dit onderwerp wederom niet ontweken. Dit laat zien dat Marduk niet buigt voor de kritiek uit activistische hoeken. Via social media werden de fans al getrakteerd op de simplistische singles Werwolf en Equestrian Bloodlust. Eerstgenoemde track dient dan ook als een prima opener voor dit album. Ik moet toegeven dat ik eerst even aan dit nummer moest wennen, maar nu ik hem in combinatie hoor met de overige songs op deze schijf, moet ik zeggen dat alles lekker bij elkaar past. Deze track pakt namelijk lekker simplistisch en doeltreffend uit met zijn alarm en kinderkoortje. De gitaarriffs van Morgan werken wederom bijzonder aanstekelijk en hebben een thrashy punkvibe die live (zoals ik afgelopen maand in 013 te Tilburg mocht ervaren) heel goed aanslaan.

Na opener Werwolf is het tijd voor het agressieve June 44. Deze maand staat natuurlijk bekend om operatie Overlord. De catastrofale slag bij Normandië en het begin van het einde van de macht van het derde rijk. Marduk weet met deze song voor deze gebeurtenis een bijzonder goede soundtrack te creëren. Zanger Mortuus klinkt furieus en verrast de luisteraar op een melodieuze manier. Het vertrouwd voelende Equestrian Bloodlust is een heerlijke track die constant doorpompt met blastbeats en agressieve gitaarriffs. Het repeterende karakter van deze song maakt dat hij nog dagen door mijn hoofd blijft zingen.

Met Tiger I beschrijft dit gezelschap de gelijknamige Duitse tank waartegen de Amerikaanse M4 Shermantank en de T-34 van de Sovjet-Unie totaal niet waren opgewassen. De doomy riffs van deze song passen mooi bij dit onderwerp en bouwen op naar een eruptie van Zweeds blackmetalgeweld. Met het fenomale Narva schenkt de band aandacht aan de gelijknamige Estlandse stad die ten tijde van de Tweede Wereldoorlog compleet verwoest is. Deze track had door zijn mix van strakke blackmetalriffs en majestueuze melodieën makkelijk op Frontschwein kunnen staan.

Qua productie is dit album vele malen ruwer uitgevallen dan de glad geproduceerde voorgaande platen. Hiermee heeft dit werk iets nostalgisch zonder het succes van de nieuwe sound te verwaarlozen. Zo is er wederom gekozen voor bijzonder sterke baspartijen die de gitaarpartijen ondersteunen. Hierdoor mis je nooit een tweede gitarist. Ook is er op zijn tijd gekozen voor mooie melodieën die kippenvel veroorzaken. Zo heeft The Last Fallen wederom de vertrouwde elementen van een stevige Marduk-song, maar ook een melodieuze en pakkende passage die maakt dat deze melodie nog dagen later naar buiten komt wanneer je besluit te fluiten. Dit principe geldt ook voor titeltrack Viktoria, maar ditmaal in de vorm van een melancholische baslijn.

Je kunt beslist stellen dat Marduk weer een plaat van formaat heeft weten te creëren waarbij er is gekozen voor een slimme mix van oude en nieuwe elementen. Zonder de roots van deze band te verloochenen. Wie deze band graag live wil zien om te horen hoe de nieuwe tracks tot uiting gaan komen, kan in december bij Eindhovenhoven Metal Meeting terecht.

1. Werwolf
2. June 44
3. Equestrian Bloodlust