• John Evan (Jethro Tull) - 76
  • Nathanaël "Nath" (Anachronia) - 40
  • Ol Drake (Evile) - 40

Objector - Social Intolerance
Label: Malevolence Records

Objector - Social Intolerance

Op FortaRock kreeg ik Social Intolerance van Objector in mijn hand gedrukt. Met die naam moet het wel een thrashmetalband zijn, maar net als bij mij zal de band uit Antwerpen bij de meeste Nederlanders nog geen belletje doen rinkelen. Met het debuut Stand Your Ground (2013) op zak heeft de band veel energie gestoken in het opbouwen van een goede livereputatie en bekendheid buiten de eigen landsgrenzen zal slechts een kwestie van tijd zijn. Dit jaar opent Objector bijvoorbeeld Antwerp Metal Fest.

De formatie rond gitarist/frontman Bock ging twee jaar geleden door een diep dal. De groei stagneerde en de band voelde zich genoodzaakt de bezetting te wijzigen. Drummer Jeff werd vervangen en als gevolg daarvan vertrok bassist Tim, gevolgd door gitarist Didier en ook Jannes, de nieuwe drummer, hield het al snel voor gezien. Frontman Bock formeerde een nieuwe band, met drummer Jozef de Ridder, bassist Stef Wouters en gitarist Filip Verstappen. Begin 2017 wordt Objector opgenomen in de stal van Malevolence Records, krijgt een steeds groter podium in België en in de zomer van 2017 gaan de mannen de studio in voor de nieuwe plaat.

No-nonsense metal with a deadly dose of trash, to please those who like their metal a bit Slayerly Kreated. Die eigen omschrijving dekt de lading uitstekend. Na een quote van Top Dollar (Michael Wincott) uit de film The Crow openent de plaat stevig met Life Denied. De energieke, ouderwetse thrash wordt halverwege onderbroken door een groovende bridge naar de solo, waarna het tempo weer wordt opgevoerd naar brute agressie. Dat recept wordt ook gevolgd voor de volgende nummers. Alleen Toxic Storm vormt daarop een uitzondering met korte grooves verdeeld over het gehele nummer. Die groovende momenten maken het album bijzonder aangenaam luistervoer. Het is bijna onmogelijk om niet bewegen als die strakke grooves klinken, met als hoogtepunt die in de afsluiter Vengeance (Will Be Mine).

Wie vernieuwing zoekt, is bij Objector aan het verkeerde adres. Voor diegene die nooit genoeg krijgt van ouderwetse, agressieve thrash, is Social Intolerance een absolute aanrader. Zelf vind ik het ritmisch sterke My Mind Insane en de titeltrack de beste nummers, maar de andere tracks doen daar nauwelijks voor onder. Een beukende ritmesectie, strakke riffs en passende, brute vocalen van Bock; deze jongens weten hoe het moet. Zoals het een rasechte thrashplaat betaamt, is het na een half uurtje al weer gedaan. Op repeat drukken en je kunt weer genieten. De quote van Top Dollar blijkt daarbij de perfecte aankondiging: Are we having fun, or what!

1. Intro
2. Life Denied
3. My Mind Insane